Metros nya inriktning är världsfrånvänd
Cecilia Djurberg: Behovet av åsikter publicerade mot betalning är noll
Nyheten att tidningen Metro sparkar alla journalister är sorglig på fler sätt än att branschkollegor blir av med sina jobb. För det är ett dystert tecken i tiden att en medieproducent slutar med oberoende journalistik, när behovet av journalistisk mångfald är större än någonsin.
Till Dagens Media bekräftar ägaren Christen Ager-Hanssen planerna att göra om Metro till en debattsida som ska publicera åsikter mot betalning. Han säger också att journalister anställda i koncernen Custos andra bolag, där de inte har ”fack och kollektivavtal och sådant skräp”, ska leverera material till Metro.
Ager-Hanssens kommentarer är svåra att ta på allvar och man kan hoppas att det är fråga om något slags dåligt skämt.
Det framstår som helt världsfrånvänt, för att inte säga idiotiskt, att tro att åsikter publicerade mot betalning är något folk känner ett sug efter att få mer av. Dels för att reklamtexter helt saknar journalistikens förtroendekapital, dels för att vår digitala offentlighet redan är övermättad av löst tyckande, sponsrade inlägg och propaganda.