Finkulturens fula pr-trick

Dramaten lockar journalister att twittra från premiärer

Expressen Kultur har under hösten haft ett underligt samarbete med Dramaten. På Expressens sajt har teaterns egna webbfilmer visats, där skådisar spelar partiledare – exempelvis Reuben Sallmanders

gestaltning av Jimmie Åkesson – som är en del av Dramatens satsning på tema solidaritet. Men också ett exempel på hur kultursidan ger bort lojaliteten med det journalistiska uppdraget: att granska nationalscenen, inte agera kanal för deras klickmaterial.

På Dramaten har denna medie­strategi gett mersmak.

Häromdagen blev jag kontaktad av Dramatens kommunikationsavdelning, som undrade om jag som kulturjournalist ville live-twittra från urpremiären av Mirja Unges nyskrivna pjäs Johanna i december. Upplägget var att sitta på en så kallad ”tweetseat” på parkettrad 18 och via mitt twitterkonto kommentera föreställningen.

”Vi vill gärna blanda mer profilerade personer med ’vanliga’ twittrare” förklarade Dramatens pr- och informationschef Christina Bjerkander i ett mail. På min fråga om varför jag som kritiker skulle vilja göra reklam för en statlig kulturinstitution svarade hon att det inte handlar om ”ett jobb”.

Samtidigt medgavs att jag kontaktas just som frilansande kulturjournalist – som kan ”agera friare” än en fast anställd.

Låt gå att Dramaten inte har koll på frilanstillvarons usla villkor, som har mycket lite med frihet att göra. Men att gränser mellan pr och journalistik suddas ut blir inte mindre problematiskt för att det handlar om finkultur.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.