Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Låt Christer Björkman själv välja ut låtarna

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-05-28

Bert Karlsson: Juryn väljer poplåtar – inte hittar

Det kommer att bli en fantastisk final i Eurovision Song Contest i Oslo.

Fem svenska låtar och en svensk artist – det bästa året någonsin.

För när ska SVT fatta att det här är en låtskrivartävling?

Bert Karlsson.

Inför varje omgång av Melodifestivalen betonas det för låtskrivare och skivbolag att det här är faktiskt en tävling för låtskrivare och inte för artister.

Ändå misslyckas Sverige gång på gång att skicka den bästa låten till den internationella tävlingen. Och allt beror på juryn. Den popnördiga och snobbiga förtestsjuryn som snöat in på pop – och inte på hitlåtar.

För hitmässigt var en låt som tio artister tackade nej till det allra bästa bidraget. Timoteij gjorde till slut ”Kom” på svenska, men låten var först skriven på engelska med titeln ”Run, run, run ”och insjungen av Erica Selin från Idol. Hon ansågs inte tillräckligt bra – och nio andra artister tackade snobbigt nog nej till hennes engelska version.

Och varför har vi en internationell jury enbart för syns skull? I år trodde den internationella juryn inte alls på Anna Bergendahl, men hade inte makt att låta Salem al Fakir eller Eric Saade tävla för Sverige.

Vad är det för vits med en internationell jury om vi inte ens lyssnar på den?

Det bästa vore om Christer Björkman själv var juryn som plockade ut låtarna. I årets svenska final står han nämligen för sex av de tio utvalda bidragen. Han valde ut fyra jokrar och räddade kvar de två enda traditionella schlagerlåtarna, de som Jessica Andersson och Pernilla Wahlgren. Björkman fick gå in och betona att det skulle finnas med sådana bidrag, som föraktas av juryn.

Det är märkligt att dessa egotrippade popnördar ska få bestämma, när de egentligen har missuppfattat allt vad som har med den här tävlingen att göra.

Förra året dissades Molly Sandéns svenska version av den låt som Jessica Andersson nu toppar Svensktoppen med.

Lina och Mårten Eriksson fick i år med en låt som dansbandssångaren Mathias Holmgren sjöng, men den försvann för att den lät för mycket dansband.

Paret Eriksson tröttnade och skrev i stället Irlands bidrag – med känt resultat.

Och att Sverige är en suverän låtskrivarnation har även de andra länderna i Eurovision fattat – för det är hit de vänder sig när de vill ha en hit.

Tyvärr har det gått så långt för svenska låtskrivare att de hämmas av juryns agerande. De vet att enkla hitlåtar med tydliga refränger inte kommer med till tävlingen och väljer därför att inte skriva sådana låtar eller skicka sådana bidrag.

I år fanns det fanns väldigt få sådana enkla hitlåtar i den svenska finalen.

För att vinna ett östdominerat Eurovision Song Contest är det en massiv dunderhit du behöver.

Norge lyckades med det i fjol, Finland hade en bra låt och koncept i sin genre och Grekland likaså.

Vi måste ha vinnarlåtar som går att sjunga i schagerbarer – och sådana hits har Sverige inte tävlat med de senaste åren. Vem kan exempelvis sjunga Malena Ernmans vinnarlåt i schlagertälten under Melodifestivalen?

Den största hitlåten i den svenska uttagningen valdes inte ens ut – för att den lät ”för mycket dansband”. Och det är samma snobberi som när P4 och musikredaktören Rita Jernquist helt obegripligt vägrar att spela den gamla schlagerkulturen i radion.

Jana Vähämäki sjöng in låten ”In a moment like this”, men det dög inte för den svenska juryn. Den kom inte ens bland de 200 bästa i Sverige! Till och med Py Bäckmans låt, en av historiens sämsta låtar, ansågs bättre.

I stället testades låten i Danmark – där den vann!

Nu är den i final och har bättre chans än något av de svenska bidragen i årets festival.

Dessutom är det Jana Vähämäki som står för körsången på scenen i Oslo.

Tittar vi på de danska artisterna är det ingen höjdare, varken på scenen eller röstmässigt. Men en bra låt fungerar alltid! Anna Bergendahl gjorde ett kanonframträdande, även om det var lite ungdomligt och hoppigt på scenen. Hennes sånginsats var suverän, kanske hennes bästa framträdande någonsin live. Men det hjälper inte – när låten inte håller måttet.

Bobby Ljunggrens bästa låt kom inte ens med, men den har Sanna Nielsen stor framgång med på Svensktoppen nu.

Så vinstlösningen är enkel:

Sätt Christer Björkman som enmansjury. Hans enda fel är att han plockat ut juryn som väljer låtarna till Melodifestivalen. Skulle Björkman misslyckas på egen hand ska han dock avgå. Direkt.

För att den internationella tävlingen ska vara meningsfull så måste den göras om. Sluta fokusera på scenframträdanden som blir mer och mer absurda, med fjärilsvingar och inköpta lysande stavar från USA.

Se dessutom till att göra om Eurovision enligt den svenska deltävlingsmodellen:

Tre bidrag från väst plockas ut, tre från Baltikum/Norden, tre från Medelhavet och tre från öst. Då kan tävlingen bli den maktfaktor som den en gång var.

Därför säger jag det igen:

Det är skönt att se fem svenska låtskrivarteam som har lyckats i årets tävling. Det är den största framgången vi någonsin har haft i Eurovision Song Contest.

Vilken succé!

Bert Karlsson

Skara

Följ ämnen i artikeln