Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Gustav Adolf

Flygnyttan så stor – okej om motsvarar 3,5% av utsläppen

Replik från SRF om flygandets klimatpåverkan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-07-20

Flygsektorn står för låga 1,9 procent av de globala utsläppen av växthusgaser. Den omdiskuterade höghöjdseffekten ökar kanhända den siffran. Men även om flyget skulle stå för 3,5 procent av världens utsläpp av klimatpåverkande föroreningar så är det marginellt i sammanhanget, särskilt vid beaktande av flygets oerhörda nytta, skriver Didrik von Seth och Kent Wallstedt, Svenska Resebranschföreningen, SRF.

REPLIK ”SAS-piloterna borde aldrig börja flyga igen”. Klimatalliansens talesperson William Grönlund skriver precis så i sin debattartikel som publicerades i Aftonbladet den 15 juli.

Men klimatet är ett globalt problem och inte en isolerad svensk händelse. Svenska Resebranschföreningen och dess medlemmar tar frågan om klimatpåverkan högst seriöst och jobbar med det utifrån just det.

William Grönlund och partiet Klimatalliansen som han representerar talar om Sverige som om vi vore en försluten bubbla utan omvärld. Möjligen för att det ska låta mer allvarligt när man vinklar allting lokalt, eftersom siffrorna då blir högre.

”Det svenska flyget står för lika stora utsläpp som hela den svenska privatbilismen”, skriver han. Men det säger egentligen ingenting i ett globalt perspektiv.

Sverige har relativt liten befolkning och är ett av de rikaste och tekniskt mest framstående länderna, vilket ger högre per capita-statistik på de flesta områden, så även utsläpp. Precis som påverkan från vår IT-användning, betong- och stålindustri.

Utsläppen inom Sveriges gränser har de senaste decennierna minskat radikalt trots en stor ökning i befolkningsmängden.

Enligt forskningen står framför allt energikonsumtionen för den största delen av de globala växthusgasutsläppen, hela 73 procent.

Av dessa utsläpp dominerar industrin med 24 procent, jord- och skogsbruk drygt 18 procent, byggnader (utom industri) 17,5 procent. På fjärde plats ligger transporter med 16 procent, varav vägtransporter står för tre fjärdedelar av utsläppen, flyget en dryg tiondel.

När man bryter ned sektorerna så här, utkristalliseras det att flygsektorn står för låga 1,9 procent av de globala utsläppen av växthusgaser. Den omdiskuterade höghöjdseffekten ökar kanhända den siffran.

Men även om flyget skulle stå för 3,5 procent av världens utsläpp av
klimatpåverkande föreningar så är det marginellt i sammanhanget, särskilt vid beaktande av flygets oerhörda nytta.

Redan nu har Sverige den mest ambitiösa reduktionsplikten när det
gäller att blanda in fossilfritt i flygbränsle.

Flyg är ingen lyxverksamhet.

Utan flyget stannar världen. I en vidsynt värld som är beroende
av flyget, är detta transportsegment och dess högkvalitativa piloter guld värda.

Därför bad vi dem, å resebranschens vägnar, att snarast återgå till sitt viktiga värv.

Utan denna näring, och utan flyget som den är beroende av, menar vi att fattigdomskatastrofen skulle accelerera.

Att kunna transportera människor och företagare från norr till länderna i syd är ett tydligt exempel på en direktverkande såväl bistånds- som fredsbefrämjande effekt.

Utan denna näring, och utan flyget som den är beroende av, skulle fattigdomskatastrofen accelerera.

Att kunna transportera människor och företagare från norr till länderna i syd är ett tydligt exempel på en direktverkande såväl bistånds- som fredsbefrämjande effekt.


Kent Wallstedt, ordförande, Svenska Resebranschföreningen, SRF


Didrik von Seth, generalsekreterare, Svenska Resebranschföreningen, SRF


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.