Malmö skulle kunna bli ett riktigt cykel-Mecka
Centern: I stället blir stadens styre omcyklade av andra kommuner
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Uppdaterad 2020-06-08 | Publicerad 2020-06-03
DEBATT. Den tredje juni firar vi Cykelns dag. Håller vädret i sig så kommer säkert många Malmöbor rulla på nöjestur längs Ribersborg, ta en sväng på stan eller ge sig ut på äventyr mot Torups bokskogar.
Vilken fantastisk uppfinning cykeln är, som har gjort att vi kan ta oss snabbare och enklare fram i vardagen. Både klimatsmart och hälsosam är cykeln en symbol för det levande, gröna och sköna Malmö som vi i Centerpartiet ser framför oss.
I dagarna kom också Cykelfrämjandets senaste kommunvelometer ut, där Malmö knep en delad tredjeplats som en av de mest cykelvänliga kommunerna i landet. Ett rejält kliv framåt från elfteplatsen som kommunen landade på under 2019.
Men den som djupdyker i anledningen till varför, ser att stadens förbättrade position bygger på att mer pengar spenderats på kommunikation jämfört med tidigare år och att vi fortsatt ligger efter i faktisk cykelinfrastruktur.
Informationskampanjer i all ära, men vad gör väl det om verkligheten är att Malmö ligger under snittet i cykelväg per capita? Det gäller dessutom både om vi jämför Malmö med Sveriges större kommuner, och hela landet i genomsnitt.
Den som tror att styret siktar på att bygga ikapp blir besviken, då andra större kommuner spenderar i snitt nästan dubbelt så mycket på investeringar i cykelinfrastruktur jämfört med vårt Malmö.
Vi har enorma möjligheter att med små medel, tack vare det flacka skånska landskapet, cykelälskande Malmöbon och våra raka breda gator, skapa ett riktigt cykel-Mecka.
Vi måste dock lägga pengarna på riktiga åtgärder som skapar förutsättningar för Malmö att bli en cykelstad i världsklass. Fortsätter staden att vela så riskerar vi att bli rejält omcyklade.
Det är också svårt att förstå varför styret står på bromsen i cykelarbetet. En utredning från Stockholm visar att ett heltäckande cykelnät för 2 miljarder kronor, lågt räknat, skulle ge 25 miljarder tillbaka i bland annat förbättra folkhälsa och mindre trängsel.
Ett ökat cyklande ger också en välbehövlig hjälp till den redan ansträngda luftkvaliteten på många gator i vår stad. Varje bilresa som i stället blir en tur på cykeln hjälper. Med tydliga, belysta och säkra cykelvägar kan vi också locka fler, både äldre och yngre, att cykla och därigenom ge fler Malmöbor ökad mobilitet och livsglädje.
Även den cykelskeptiske bilisten får mindre trängsel på vägarna som en följd och butiks- och restaurangägarna får se ökad fot- och cykeltrafik framför skyltfönstret. Insparade parkeringsplatser ger oss också möjligheter till fler träd och gröna ytor i stadsmiljön, allt för ett mer levande, grönt och skönt Malmö.
Satsningar på cykelvägar ger resultat. Köpenhamns målmedvetna arbete med pendlingscykelstråk genom staden ökade cyklandet med 70 procent på tio år. Med breda och tydligt markerade vägar har nu cyklisterna lika hög prioritet som bilen historiskt haft. Cykeln är inte längre bara ett fordon för trendmedvetna ungdomar och innerstadsfamiljer, den är också förstahandsvalet för många arbetspendlare.
Det arbete som gjorts för att minska bilresandet i Malmö har framförallt handlat om piskor, en ambitiös satsning på cykelvägar vore i stället en välkommen morot.
Stadens styrande partier, Socialdemokraterna och Liberalerna, talar gärna varmt om cykelns fördelar men gång på gång blir det i praktiken enbart fler tillfälliga projekt, utredningar, och kommunikatörer. Vi i Centerpartiet satsar 60 miljoner i vår budget på riktig cykelinfrastruktur för alla cyklande Malmöbor.
Nog med planer, kommunikationstrategier och tillfälliga försök, nu sätter vi spaden i marken och bygger mer cykelvägar för Malmö.
Charlotte Bossen, kommunstyrelseledamot (C)
Martin Molin, 2:e vice ordförande Stadsbyggnadsnämnden (C)
Max Gnipping, ersättare Miljönämnden (C)
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.