Så vet internet hur du röstar i Mellon
Debattören: Hur vi agerar i sociala medier avslöjar oss
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2019-03-08
DEBATT. Vem vinner Melodifestivalens final på lördag? Internet har redan avslöjat oss. En beräkning av vårt engagemang på Spotify, Instagram, Youtube och Facebook visar att det finns en klar vinnare.
Men här finns även några andra saker att lära och beakta när man studerar digitalt genomslag – och vilka som kan bli jokrar.
Melodifestivalen är intressant – på många sätt. Det engagerar en ojämförligt stor del av svenskarna och att avläsa våra digitala beteenden inför den avslutande finalen kan också lära oss något om hur väl vi kan lita på våra digitala beräkningar.
Kan vi använda engagemang i digitala kanaler för att förstå vad Sverige egentligen tycker?
Låt oss försöka.
Förra året skrev jag om hur Samir och Viktor och hur deras skivbolag dopade bidraget till framgång genom att använda massor av influencers på scen som var stora bland framför allt unga mello-tittare. Det gick bra, väldigt bra. Bidraget tog sig direkt till final och slutade där på en fjärdeplats.
Så om vi börjar med att titta på Instagram, och vilket engagemang artisterna dragit in där, under denna finalvecka, ser det ut såhär (siffror i tusental):
- Hanna Ferm/Liamoo: 98
- Lisa Ajax: 64
- Wiktoria: 32
- Arvingarna: 25
- Malou Prytz: 25
- Bishara: 22
- Mohombi: 20
- Lina Hedlund: 16
- John Lundvik: 15
- Anna Bergendahl: 10
- Jon Henrik Fjällgren: 10
- Nano: 5
Inte oväntat ligger Hanna Ferm och Liamoo överst, de båda har stora instagramkonton och har under veckan haft en hög engagemangsgrad (båda har lyckats engagera runt 10 procent av följarna – det är en förhållandevis hög siffra).
Lisa Ajax har också lyckats bygga upp en stor följarskara genom åren, kanske allra mest på grund av att hennes genombrott kom genom en vinst i TV4:s ”Idol” för fem år sedan. Totalt har hon 275 000 följare, men det innebär också att hon bara har engagerat 3,3 procent av sina följare under veckan - vilket är lågt.
Då är det mer intressant att titta på de som verkligen sticker ut: Bishara Morad, tonåringen som upptäcktes på Instagram och genom Melodifestivalen gör sitt första scenframträdande någonsin, har en 13-procentig engagemangsnivå.
Men framför allt är det de med få följare som riktigt överpresterar: Anna Bergendahl på 20 procent och framför allt Malou Prytz på enorma 28 procent! Det beror såklart på att de har färre följare, men också att de söks upp.
Om vi tittar på Facebook ser vi liknande mönster, men framför allt att nästan inga artister siktar eller försöker använda Facebook (siffror i tusental):
- John Lundvik: 4
- Anna Bergendahl: 4
- Jon Henrik Fjällgren: 3
- Lisa Ajax: 2
- Nano: 2
- Arvingarna: 1
- Mohombi: 1
- Hanna Ferm/Liamoo: 0,5
- Bishara: 0,1
- Wiktoria: 0
- Malou Prytz: 0
- Lina Hedlund: 0
Även om det är låga siffror så är det viktigt att komma ihåg att spridning på Facebook är mycket beroende av algoritmer och mindre beroende på vilka eller hur många följare du har. I det här fallet indikerar det alltså vad folk har gått igång på när det väl nått ut i deras flöde.
Och trots låga siffror toppar Anna Bergendahl och John Lundvik här, både på totalen och i engagemangsprocent, men flera har inte ens brytt sig om att posta något på sina Facebooksidor under finalveckan.
Då är det kanske viktigare att se hur deras låtar presterat. Om vi börjar med Youtube (siffror i tusental):
- Bishara: 561
- Anna Bergendahl: 493
- John Lundvik: 446
- Nano: 426
- Mohombi: 358
- Wiktoria: 334
- Hanna Ferm/Liamoo: 330
- Jon Henrik Fjällgren: 290
- Lisa Ajax: 260
- Malou Prytz: 258
- Arvingarna: 224
- Lina Hedlund: 108
Siffrorna kommer alltså från Melodifestivalens officiella youtubeklipp från bidragen, vilket också innebär att klippen har varit ute olika länge – Nano, Lisa Ajax, Anna Bergendahl och Arvingarna har haft längre tid på sig eftersom de tävlade i andra chansen.
Därför är deras siffor något missvisande. Listan räknar alltså inte in de egna videoklipp som artisterna lagt upp, i tre fall finns till exempel musikvideos. Men även med dem inräknat ser listan ut ungefär som ovan.
Framför allt är det tydligt att Bishara och John Lundvik är i en egen division, som haft flera veckor kortare tid för exponering. Men här visar – igen – Anna Bergendahl att hon är att räkna med, trots att hon har små egna kanaler att nå ut till publik på.
Men den viktigaste indikatorn är så klart Spotify (siffror räknat i tusental):
- John Lundvik: 2 568
- Hanna Ferm/Liamoo: 2 300
- Anna Bergendahl: 2 133
- Bishara: 2 093
- Mohombi: 1 766
- Wiktoria: 1 579
- Nano: 1 445
- Jon Henrik Fjällgren: 1 396
- Lisa Ajax: 1 253
- Malou Prytz: 1 198
- Arvingarna: 1 142
- Lina Hedlund: 756
Igen: De fyra artister som tävlade i andra chansen har haft flera veckor längre exponeringstid än artisterna som gick direkt till final. Men av dem är det bara Anna Bergendahl som riktigt kan tävla med de andra. John Lundvik har enorma siffror. Hanna Ferm/Liamoo likaså.
Om vi därför slår ihop alla listor och placeringar blir det följande total (siffror i tusental):
- John Lundvik: 3 033
- Hanna Ferm/Liamoo: 2 728,5
- Bishara: 2 676,1
- Anna Bergendahl: 2 640
- Mohombi: 2 145
- Wiktoria: 1 945
- Nano: 1 878
- Jon Henrik Fjällgren: 1 699
- Lisa Ajax: 1 579
- Malou Prytz: 1 481
- Arvingarna: 1 392
- Lina Hedlund: 880
John Lundvik ser, på alla sätt, ut att bli vinnare på lördag. Han är tydligast vinnare där han borde vara det – på Youtube och Spotify – men även där han borde ha sämre möjligheter påvisas ett högt engagemang.
Liamoo och Ferm ligger högt – men är dopade av stor räckvidd på Instagram, där en länk till Spotify ligger i deras profiler. Det är därför rimligt att de på lördag, när konkurrensen tilltar från ”vanliga” tevetittare, halkar ner några placeringar.
Anna Bergendahl är en intressant utmanare som också överpresterar, men eftersom hennes låt har funnits ute flera veckor längre är det svårt att avgöra om hon slutligen hamnar så högt upp.
Stalltipset är därför att vinsten kommer att stå mellan John Lundvik och Bishara. Det är möjligt att just Bishara har fått större spridning på Youtube (där han är större än alla andra) än Spotify, på grund av att hans publik är mer Youtube-van. I så fall kan det här bli en rysare.
På lördag vet vi: Kan vi läsa svenskarnas tankar utifrån hur de agerar i sociala medier?
Emanuel Karlsten, journalist och föreläsare med fokus på digitalisering
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.