Ge oss mer tid för att dela ut brev, politiker
Postnord: Annars måste vi börja flyga post i stor skala igen
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2019-11-17
DEBATT. Postnord är ensam om att ha ett uppdrag att samla in och dela ut brev till landets samtliga hushåll och företag, ett uppdrag som vi är stolta över och naturligtvis kommer att upprätthålla så länge som det är politikens inriktning och möjligt att finansiera.
Fler än fyra svenskar av fem tror att postservicen i Sverige helt eller delvis finansieras av skattemedel, men i själva verket har Postnord aldrig fått ersättning för detta. Tvärtom har Postnord under perioden 2009–2014 delat ut över 3,3 miljarder kronor till de svenska och danska skattebetalarna.
Varje arbetsdag året om besöks hushållens postlådor av våra brevbärare, som delar ut allt färre brev. En vanlig dag finns det brev till två hushåll av tre. Inom kort räknar vi med att vi endast har brev till vartannat hushåll att dela ut.
Det gör att brevaffärens enda intäkter – från portot – kraftigt minskar, samtidigt som våra kostnader i stor utsträckning är fasta.
I somras ändrade regeringen postförordningen vilket gör att vi i större utsträckning kan få kompensation för våra ökade kostnader, något vi är mycket tacksamma för. Tack vare den förändringen kommer vi kunna höja portot med två kronor från årsskiftet, vilket kommer att göra den samhällsomfattande posttjänsten mer finansiellt hållbar. Men inte ens det kommer att räcka.
För att minska kostnaderna behöver Postnord gå över till en ny utdelningsmodell som gör att våra brevbärare kommer att fortsätta att dela ut vanliga brev, fast i två olika slingor där man som mottagare får vanliga brev utdelade varannan dag. Samtidigt kommer det att finnas möjlighet att varje dag ta emot exempelvis e-handlade produkter eller tidskritiska expressbrev. Den nya utdelningsmodellen kommer alltså inte att försvåra för e-handeln eller om man exempelvis behöver skicka undertecknade avtal snabbt.
Men för att utdelningsmodellen ska fungera kommer vi samtidigt att behöva börja transportera post med flyg igen eftersom breven enligt nuvarande reglering måste fram inom två dagar, vilket vi inte kommer att klara om vi ska besöka hälften av hushållen på daglig basis.
Det paradoxala i sammanhanget är alltså att vi måste börja flyga brev igen i stor skala för att spara pengar. Jag förstår om ni som läser detta tycker det verkar helt bananas.
Nästan all tidskritisk kommunikation har sedan länge övergått till våra digitala konkurrenter. Då känns det väldigt dumt att vi måste börja flyga post igen.
Men det finns ett mycket enkelt sätt att lösa problemet på. Om regeringen skulle ändra postförordningens kvalitetskrav så att vi får tre dagar på oss att leverera breven, i stället för dagens två, skulle vi inte behöva använda flygen. Fullt genomförd skulle en sådan modernisering innebära att Postnord i Sverige kan minska sina utsläpp med cirka 9 000 ton koldioxid per år, jämfört med den utdelningsmodell som vi nu planerar för och behöver införa.
För att säkerställa att vi fortsatt kan erbjuda en post- och paketservice av hög kvalitet i hela landet vill vi modernisera vår verksamhet efter de faktiska behov våra kunder har.
Postnord står redo att ställa om, men vi behöver politiskt stöd för en reform som kan minska vår klimatpåverkan och som innebär att tidpunkten för när den samhällsomfattande posttjänsten behöver offentligt stöd kan skjutas upp.
Annemarie Gardshol, koncernchef och VD Postnord Sverige
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.
Gå med i vår opinionspanel du också
Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.