Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Statligt ansvar bör öka för järnvägsunderhåll

Tomas Eneroth (S): Trafikverket får nu i uppdrag att visa vilka åtgärder som krävs

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2021-12-28

Eftersom järnvägsunderhållet under en lång tid har varit eftersatt så har vi idag på många sträckor en järnväg som är i allt för dåligt skick. Nu tar regeringen steg mot att öka den statliga styrningen av järnvägsunderhållet genom ett uppdrag till Trafikverket, skriver Tomas Eneroth, (S), infrastrukturminister.

Både människor som vill resa och företag som vill skicka gods på tåg förlitar sig varje dag på att järnvägen ska fungera. Men eftersom järnvägsunderhållet under en lång tid har varit eftersatt så har vi idag på många sträckor en järnväg som är i allt för dåligt skick. Nu tar regeringen steg mot att öka den statliga styrningen av järnvägsunderhållet genom ett uppdrag till Trafikverket.

När den socialdemokratiskt ledda regeringen tillträdde 2014 hade den svenska järnvägen kantats av brister, förseningar och eftersatt underhåll. Signal- och växelfel samt tågköer var allt vanligare förklaringar till förseningar. År av underinvesteringar i svensk infrastruktur märktes. Järnvägsunderhållet hade omreglerats och utsatts för full konkurrens.

Riksrevisionen gjorde förra året en granskning och kom fram till slutsatsen att järnvägsunderhållet inte fungerar så effektivt som det borde och konstaterade samtidigt att staten skulle kunna få mer underhåll för pengarna. Detta då en majoritet av kontrakten för järnvägsunderhåll mellan 2007 och 2019 hade en högre slutkostnad jämfört med anbudssumman. Den genomsnittliga kostnadsökningen var 74 procent. Det är oacceptabla siffror.

Sedan 2014 har regeringen systematiskt satsat på järnvägen, bland annat genom att nu genomföra den största järnvägssatsningen i modern tid. Det innebar omfattande nyinvesteringar men också en rekordstor ökning av järnvägsunderhållet.

Runt om i hela landet pågår just nu en grön industriell revolution, och infrastrukturen måste hänga med. En ny nationell plan för infrastruktur ska läggas fram i vår. Planen är en del i samhällsbygget, i vilken det tydligt pekas ut hur infrastrukturen ska bidra till tillgängligheten, klimatarbetet, vidgade arbetsmarknadsregioner, regional utveckling, sammanhållningen i landet och Sveriges konkurrenskraft.

Sverige är ett exportberoende industriland med behov av god tillgänglighet till Europa och resten av världen. Nya steg kommer tas mot en modern och fossilfri transportinfrastruktur så att människor kan förflytta både sig själva och de varor som produceras.

Men det räcker inte. Nu tar vi därför ett viktigt steg i syfte att få bättre ordning – ett steg mot att kunna öka kontrollen och den statliga styrningen av järnvägsunderhållet. Regeringen uppdrar därför åt Trafikverket att redovisa vilka åtgärder som fortsatt behöver vidtas för att myndigheten ska kunna bedriva visst järnvägsunderhåll i egen regi.

Med verksamhet i egen regi kan Trafikverkets kunskap om anläggningen öka, och därmed förutsättningarna att säkerställa att avsatta resurser används effektivt. Uppdraget ska redovisas redan i vår och regeringen tar därefter ställning till om ytterligare åtgärder ska vidtas. Våra skattemedel ska användas till att rusta upp järnvägen och stärka tågets punktlighet.

Regeringen har höga ambitioner när det gäller den svenska järnvägen. Att stärka den är helt avgörande för den gröna omställningen. Vi genomför den största järnvägssatsningen i modern tid, med omfattande investeringar i både underhåll och ny järnväg.

Ett ökat statligt ansvarstagande för järnvägsunderhållet är en viktig del i att både säkra att skattepengar används rätt, men också för att nå ökad kapacitet i järnvägssystemet och ökad punktlighet.

Att driva på den gröna industriella revolutionen med investeringar i hela landet – så minskas utsläppen och så hamnar framtidens jobb i Sverige.

Tomas Eneroth (S) infrastrukturminister


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.