Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

En av nio vd:ar är kvinna – pinsamt

Lena Ridström, vd: Dags att sluta med purplewashing och agera

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-11-13

Företag drivs av lönsamhet och ska göra det. Men forskning visar att ökad mångfald leder till ökad lönsamhet. Jag har tre konkreta lösningar för att Sverige ska få fler kvinnliga vd:ar, skriver Lena Ridström.

DEBATT. Varför går det så trögt? En av nio svenska börs-vd:ar är kvinna. Det är inte jämlikt – och det är dessutom rent olönsamt. Forskningen visar att större jämställdhet ger bättre företag med högre lönsamhet och bolagen i sig är mer attraktiva för presumtiva medarbetare. 

Det är dags att sluta med purplewashing, det vill säga att bara prata om jämställdhet utan att göra något.

Det är pinsamt att det fortfarande ser det ut så här. Kvinnor i styrelserna är något fler, som ett resultat av en medveten satsning – möjligen ett resultat av kvoteringshotet?

I ledet under vd har vi ledningsgruppen. Inom it-branschens ledningsgrupper sjunker andelen kvinnor, nu är vi endast 19,3 procent på de ledande positionerna.

Samma tendens ser vi i andra branscher. En närmare analys visar att de kvinnor som finns i ledningsgrupperna ofta är HR- eller kommunikationschefer. De som äger affären, affärsområdescheferna, är övervägande män. Ser det ut så i ditt bolag? Då är det dags att vakna.

Det finns lösningar, men först måste vi ringa in drivkraften, att ”det handlar om lönsamhet”.

Det är dags att förändra det här på riktigt och incitamenten borde vara tillräckliga: forskning visar att ökad mångfald leder till ökad lönsamhet.

Företag drivs av lönsamhet och ska göra det. Deras primära uppgift är att skapa aktieägarvärde – inte att arbeta med rättvisa. Även om sättet att nå högre lönsamhet bäst görs genom att vara en attraktiv arbetsgivare.

Jag själv är vd på it-företaget Columbus Sverige, med cirka 500 konsulter. Även här arbetar betydligt fler män än kvinnor.

Men att vi arbetar i en mansdominerad bransch är ingen ursäkt i vårt jämställdhetsarbete. Jämställdhet och mångfald i bolaget handlar om god företagsamhet.

Vi är övertygade om att ett jämställt företag är attraktivare för kunder och medarbetare och att det dessutom ger bättre finansiella resultat. Här håller forskningen med oss.

I stället för att nedslås av siffrorna, kan vi tillsammans se till att vända trenden. Därför har jag tre konkreta lösningar till mina vd-kollegor:

1. Gör fler kvinnor till chefer – på alla nivåer

Fler kvinnor på alla nivåer blir förebilder, hela vägen upp till vd. Det finns inga ursäkter om att kompetensen inte finns. Svenska universitet utbildar fler kvinnor. Tjejer har högre snittbetyg än killar.

En fråga du ska ställa dig är: Letar du i rätt nätverk när du rekryterar? Så många som 50 procent av rollerna tillsätts genom informella processer och nätverk, visar en studie från University of California.

Utmana dig själv och se utanför ditt nätverk. Fundera också på vem som utformar kriterier och platsannonser? Det är ett mänskligt drag att vi gärna söker den som liknar oss själva och vi känner trygghet i hur det sett ut förr om åren. Som framgångsrik företagare måste man utmana sig själv och tänka utanför den berömda boxen.

2. Ge kvinnor förutsättningar att bli chefer

Ger du verkligen rätt förutsättningar för kvinnor att ta utmaningen att bli chef? Vid rekrytering måste vi se över erbjudandet till cheferna.

Arbetsvillkoren behöver fungera med familjelivet.

Det kan låta gammaldags, i en modern vardag är ansvaret för familjen förstås ingen kvinnofråga, men fler kvinnor än män drabbas av utmattning och många vittnar om svårigheter med att få ihop livspusslet. Om vi som arbetsgivare underlättar med flexibla arbetsvillkor blir företaget mer attraktivt för alla, även för ansvarstagande pappor. Och visst vill vi ha ansvarstagande chefer av båda kön?

3. Ändra värderingarna, inifrån

Det är helt enkelt dags att skippa purplewashing, det vill säga att visa upp en jämställd fasad trots att siffrorna visar annorlunda.

Om man har problem med jämställdheten i ledande positioner så har man förmodligen samma problem vad gäller utrikesfödda och andra grupper utanför normen.

Enda vägen är att börja inifrån, med ledarskapet och värderingarna. Gör jämställdhet till en del av er affärsstrategi!

Sätt nyckeltal, planer och mål. Både manliga och kvinnliga chefer kan agera och inspirera. Det är konkreta handlingar i vardagen som gör skillnad. Som kvinna och vd får jag ofta höra från andra kvinnor att jag inspirerar dem och det gör mig förstås väldigt glad.

Jag tänker fortsätta med det och få fler kvinnor att söka sig till it-branschen. Kvinnliga förebilder är viktiga, men du som manlig chef kan ställa upp som mentor åt en kvinna och du kan rekrytera utanför ditt vanliga nätverk. Tillsammans får vi saker att hända.

Svenska företag måste sluta snacka och börja agera. På det sättet skapar vi jämställdhet – med ökad lönsamhet som sluteffekt.


Lena Ridström, vd Columbus Sverige


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln