Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Hur kan ni ha råd med en onödig flygplats?

Debattören: Kulturen i Norrköping ska stå på egna ben – flygplatsen sponsras med flera miljoner om året

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-09-02

Kulturen i Norrköping måste bli ekonomiskt självbärande, signalerar Sophia Jarl med Margaret Thatcher som uttrycklig förebild. Jag vet förstås inte vad Thatcher skulle ha sagt om Norrköpings flygplats, men jag kan gissa: ”Privatisera på marknadens villkor eller lägg ner. Sluta slösa bort medborgarnas skattepengar”, skriver Maria Küchen.

DEBATT. Alla pratar om Norrköpings kulturpolitik, men vi behöver också prata om Norrköpings flygplats. En kritisk rapport publicerad av Timbro för tre år sedan, konstaterar att den år 2018 var Sveriges mest olönsamma.

Lönsamhet har inte uppstått sedan dess. Andelen egen-genererade intäkter av totala intäkter är 38 procent, enligt flygplatsens egna siffror, och varje passagerare från Norrköping Airport kostar kommunen 546 kronor. De enda som flyger för allmänheten på Norrköping i dag är charterbolag.

Det skulle innebära att flera miljoner kommunalskattekronor årligen sponsrar charterresor med Turkietresor, Ving och Apollo till destinationer som Antalya, Teneriffa och Kreta.

 

Norrköping Airport är beredskapsflygplats vilket räddar liv vid transplantationer och brand, påstår kommunstyrelseordföranden Sophia Jarl i en diskussion på sin FB-sida.

Men i december 2022 kom regeringsbeslutet att Skavsta i Södermanland år 2023 ersätter Norrköping som beredskapsflygplats. Detta eftersom beredskapsflygplatsen i Linköping ligger bara fyra mil från Norrköping och Skavsta har betydelse för kustbevakningen.

 

Beslut om beredskapsflygplatser tas av regeringen. Beredskapsflygplatser ska tillgodose behov av samhällsviktig luftfart i hela Sverige – hälso- och sjukvård, ambulansflyg, räddningstjänst, brandflyg, kustbevakningsflyg, totalförsvar. Dygnet runt ska de kunna ta emot lufttransporter.

Det betyder att personal ständigt måste stå beredd att kallas in till flygplatsen och öppna den med kort varsel – resurskrävande, men livräddande vid exempelvis organdonationer.

 

Om en avliden person i säg Norrköping eller nedre Norrland har donerat ett organ som en medmänniska behöver, blir det bråttom.

Det kan vara ett av skälen till att Trafikverket nyss utrett möjligheterna till en beredskapsflygplats i Gävleborgs region – 18 000 kvadratkilometer, flera städer, kust mot Östersjön, massor av eldfängd skog, ingen beredskapsflygplats.

 

Själv har jag det bättre. Jag bor i Skåne med bara fem mil till närmaste beredskapsflygplats, Malmö Airport. Jättelandskapet Småland har tre beredskapsflygplatser, en i varje region, med mer än tio mil mellan varje – Jönköping, Kronoberg och Kalmar.

En beredskapsflygplats per region ses av staten som rimligt, och Östergötlands beredskapsflygplats i dag finns alltså i Norrköpings grannstad Linköping.

Förväntar sig Norrköping skattepengar från staten även i framtiden till beredskapsflygplats, trots sitt privilegierade läge nära två sådana, Linköping och Skavsta, kan det nästan ses som lite bortskämt. Hela det väldiga Norrland skulle ha skäl att protestera.

 

Men luftburen brandbekämpning då? Den är en regional och nationell angelägenhet snarare än en kommunal. Spaning efter bränder bedrivs inte sällan med små flygplan som kan starta från snart sagt vilket klubbflygfält som helst.

För två år sedan, i Länsstyrelsens regi, började brandspaningsflygningar utföras i Skåne enligt schema av frivilliga skånska flygklubbar. Brandsläckning kräver självklart mer välutrustade flygplatser och större flygplan, men för större plan i luften är fyra mil ingen lång sträcka.

Brandflyg som räddar liv i Norrköping kan utan problem starta och landa i Linköping eller Skavsta, fyra respektive sex mil bort.

 

Norrköpings kommun tycks föreställa sig att passagerarflyg skulle kunna bli lönsamt för den kommunala flygplatsen i framtiden, men marknadsekonomiskt är det ren buskis med trafikflygplats i både Linköping och Norrköping.

Två trafikflygplatser så nära varandra utarmar förstås passagerarantalet på båda. Det rimliga vore att Norrköping och Linköping gemensamt koncentrerade resurser till Linköpings flygplats och försökte skapa lönsamhet där.

Kommunalt finansierad direkttransfer till och från Norrköping för stadens charterresenärer, till avgångar och ankomster på flygplatsen i Linköping, skulle kosta en spottstyver av vad Norrköpings flygplats kostar.

Det tar inte längre tid för en Norrköpingsbo att per transfer flyga från Linköping än för en stockholmare att flyga från Arlanda, för en göteborgare att flyga från stadens trafikflygplats Landvetter eller för mig som Lundabo att flyga från Malmö Airport.

 

Sophia Jarl, Kommunstyrelsens ordförande i Norrköping, har blivit rikskänd för sitt valspråk hemma på väggen: ”Var alltid dig själv utom när du kan vara Margaret Thatcher”. Thatcher privatiserade Storbritanniens flygplatser 1987. Enligt nätsajten Aviationlearnings i en rapport förra året, har modellen varit framgångsrik.

Jag vet förstås inte vad Thatcher skulle ha sagt om Norrköpings flygplats, men jag kan gissa: ”Privatisera på marknadens villkor eller lägg ner. Sluta slösa bort medborgarnas skattepengar.”

 

Att undvika kommunalt slöseri är extra påkallat i Norrköping just nu. Kommunens budget pekar mot ett underskott på 383 miljoner kronor år 2024.

Kulturen i Norrköping måste därför bli ekonomiskt självbärande, signalerar kommunstyrelsens ordförande med Margaret Thatcher som uttrycklig förebild.

I konsekvensens och thatcherismens namn, i stenhårda tider när kommunala pengar främst behöver gå till åldringar och utsatta ensamma mödrar, kan kanske samma krav ställas på charterresor från Norrköpings flygplats.

Som alltså enligt Sveriges regering inte behövs som beredskapsflygplats. Som inte idag har något reguljärflyg. Som övergavs av Ryanair (vars förre chef i Norden, Reidar Svedahl (L), tillika tidigare i ledningen för bland annat Turkietresor och Ving, inom parentes sagt i dag är kommunalråd i Norrköping).

 

Flygplatsen i Norrköping tycks kort sagt sakna attraktionskraft.

Det enda som flyger från Norrköping Airport är skattepengar, för att citera en av många skattebetalares kritiska röster genom åren mot flygplatsens olönsamhet.

Jag älskar flygplatser, till den grad att jag har lovsjungit dem i böcker, och jag förstår från hjärtat att en kommun kan bli blint förälskad i sin flygplats. Men marknadslogiskt och logistiskt verkar det finnas en större flygplats för mycket i området Linköping-Norrköping-Skavsta, och av geografiska skäl är det Norrköping som måste bort. Tyvärr.


Maria Küchen, författare med flyg som specialitet, gav 2016 ut boken ”Att flyga” (Natur & kultur)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.