Era argument minskar inte flygets påverkan
Slutreplik från New weather institute om en progressiv flygskatt
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2024-10-29 15.27
SLUTREPLIK. I en replik till vårt förslag om en progressiv beskattning av frekvent flygande verkar Transportföretagen ha missförstått viktiga delar. De motargument som Marcus Dahlsten och Fredrik Kämpe anför saknar relevans och leder oss inte närmare verkliga minskningar av flygets klimatpåverkan.
Tvärt emot vad de skriver kommer förslaget att minska det europeiska flygets klimatpåverkan med cirka 21 procent.
Beräkningen redovisas i detalj i underlagsrapporten från konsultbyrån CE Delft. Likaså är det fel att förslaget skulle drabba "de som pendlar mellan olika orter” eftersom inrikesflyg undantas om tidsvinsten är fyra timmar eller mer jämfört med tåg eller annan kollektivtrafik.
Ett tredje argument från förbundets representanter är att biodrivmedel skulle kunna minska utsläppen så snabbt och mycket som krävs för att flyget ska ligga i linje med de internationella klimatmålen.
Det är ett återkommande argument från flygbranschen som bygger på ett ohållbart scenario.
Flygets internationella branschorganisation IATA räknar med en ökning av användningen av biodrivmedel till flyget som är tre gånger så stor som dagens totala världsproduktion av flytande biodrivmedel. Det är en utveckling som skulle få ödesdigra konsekvenser för planetens ekosystem.
För att nå klimatmålen behöver flygandet i Europa helt enkelt minska. Det snabbaste och rättvisaste sättet att uppnå det är att ha högre beskattning för dem som flyger ofta. Det är generellt de rikaste som flyger allra mest, kopplingen är tydlig mellan frekvent flygande och hög inkomst.
Men självklart är det också så att de flesta av oss i Sverige flyger ohållbart mycket och behöver minska vårt flygande. Därför innebär förslaget att alla som flyger mer än två gånger per år, förutom de som omfattas av fyra timmarsundantaget, skulle få en högre kostnad för en flygresa.
Det är beklagligt att förbundet reagerar så ryggradsmässigt på ett seriöst förslag som syftar till att minska flygets klimatpåverkan. Ett stort antal tunga forskare och debattörer har ställt sig bakom principen om en progressiv skatt.
Vi hoppas att Transportföretagen nästa gång behandlar förslaget och klimatet på ett seriöst sätt och öppnar för lösningar som på riktigt minskar flygets klimatpåverkan.
Gunnar Lind, New weather institute
Anna Jonsson, New weather institute
Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.