Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Henrietta, Henrika

Förbjud tobak i matbutikerna!

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-30

Många länder har tagit tobaksindustrin i örat på ett helt annat sätt än vi i Sverige

Sverige är inte längre ett föregångsland när det gäller att bekämpa rökning bland unga. ”Sminkdosor” med snus marknadsförs mot unga tjejer och 50 svenska minderåriga börjar röka och snusa varje dag, skriver Fredrik Söderhielm.

Snusdosa som marknadsför mot unga tjejer, skriver dagens debattör.

Nyligen vann 30-årsfirande A Non Smoking Generation reklampriset Guldägget för kampanjen Deception by Marlboro. Kampanjen lanserades som ett led i Världshälsoorganisationen WHO:s krav att förbjuda all tobaksmarknadsföring och för att visa hur tobaksbolagen skapar en glamorös yta med dolda budskap för att attrahera och rekrytera nya unga användare av deras produkter. Produkter som dödar hälften av sina användare i förtid.

Att kampanjen uppmärksammades var hedrande och roligt. Allt annat än roligt är det faktum att Sverige hamnat på efterkälken i det tobakspreventiva arbetet. Efter att nyligen besökt den internationella världskonferensen om tobak eller hälsa i indiska Mumbai står det helt klart för mig att vi inte längre är ett föregångsland när det gäller att bekämpa rökning och tobaksbruk bland unga. De svenska lagarna mot tobaksmarknadsföring är alldeles på tok för tandlösa.

I dag kan till exempel Swedish Match, som numera har ett joint venturebolag med Philip Morris, marknadsföra sina nätta färgglada ”sminkdosor” med småportioner av snus mot unga tjejer samtidigt som cigarettpaket ofta har en framträdande exponering i kiosker och livsmedelsaffärer. Till det kommer produktplacering i filmer, klädmärken med koppling till tobak och kända ansikten som gör reklam för parfymer med tobaksnamn.

2008 års Stockholmsenkät visar också att trots en 18 års åldersgräns för inköp av tobak ökar rökningen igen bland unga tjejer i gymnasiet. Och nyrekryteringen av unga rökare generellt är lika stor år efter år. Tobaksbolagen är helt enkelt för duktiga på att paketera sina dödliga produkter inom ramen för den tillåtna marknadsföringen. Studier visar att butikernas tobaksexponering ökar risken för att barn blir rökare och frågan är hur vi med dagens ogenerade marknadsföring ska komma till rätta med att 50 minderåriga börjar röka och snusa varje dag i Sverige?

Det finns så många länder som i flera avseenden tar tobaken i örat på ett helt annat sätt än vad riksdag och regering gör i vårt land. Förbud mot exponering av tobaksvaror i butiker finns på Island, i Thailand, i flera kanadensiska provinser och i två delstater i Australien. Irland har fattat ett beslut och Finland, England, Wales och Skottland är på väg att göra det. I Norge har stortinget beslutat att tobak inte får synas i vanliga butiker. Ett klockrent beslut som också den svenska regeringen borde föreslå och riksdagen besluta om i en ny lag.

Jag vädjar därför till svenska politiker och i synnerhet till folkhälsominister Maria Larsson att snabbt arbeta fram en lag som förbjuder all typ av tobaksmarknadsföring inklusive exponering i livsmedelsbutiker. En hel del livsmedelshandlare har redan själva tagit bort tobaksexponeringen och fler goda exempel är på gång. Tillgänglighetsfrågan är central i arbetet med att minska tobaksdebuterna bland unga.

Guldägg i all ära, men ett totalförbud mot all slags tobaksmarknadsföring där vi slipper se tobaken i mataffären vore om något en fantastisk 30-årspresent för oss på A Non Smoking Generation, men allra mest för alla de barn som i dag växer upp med väldigt lite skydd mot en av samhällets farligaste droger.

Se kampanjen på discover-deception.com

Fredrik Söderhielm