Aftonbladet storsatsar på söndagar

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-07

2010–01–28

Aftonbladet förnyas på söndagar. Nyhetstidningen blir fylligare, med mer läsning och nya moment.

– Vi har lyssnat på läsarna och gör nu en nyhetstidning på söndagar som räcker längre, säger Jan Helin, chefredaktör.

Aftonbladet fortsätter presentera nysatsningar. Efter förra veckans succé för Supernytt, nyhetsapplikationen för iPhone och Android mobiler, är det nu dags för den första stora tidningsnyheten.

• Nyhetstidningen på söndagar får ett extra tydligt nyhetsfokus, med avslöjanden och granskningar från Aftonbladets egna journalister.

• De största nyhetshändelserna i veckan som gick sammanfattas av debattchefen Karin Magnusson med kommentarer från några av tidningens ledande profiler, som Lena Mellin och Lasse Anrell.

• Förstasidan får ett nytt utseende och tidningen trycks på ett tjockare och vitare papper som ger ett gediget intryck och ökar tryckkvaliteten på bilderna.

• Varje söndag får läsarna ett helt uppslag med kungligt material med historikern Herman Lindqvist och hovreportern Jenny Alexandersson. Det blir upptakten till en förnyad kungabevakning detta bröllopsår och ett uppslag som blandar aktuella grepp och nyheter med det historiska perspektivet.

Förnyelsen av nyhetstidningen på söndagar är ett direkt resultat av det genomgripande varumärkesarbete som Aftonbladet genomfört under hösten och vintern.

Där har läsarnas åsikter varit vägledande vid förnyelsen av nyhetsarbetet.

Tidningen avslutas med korsord, frågesport och en matsida med svenska folkets populäraste maträtter, vilket också ligger i linje med vad läsarna haft önskemål om.

– På söndagar har man mer tid att läsa tidningen. Därför är det logiskt att satsa på fördjupning, långläsning och eftertanke just på söndagar, säger Jan Helin