Aftonbladet och Proffice gör gemensam satsning på jobben

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-07

2010–04–13

Aftonbladet och Proffice arrangerar Jobbresan. Med en journalistisk satsning och en landsomfattande bussturné sätter Aftonbladet och Proffice jobben i centrum.

– Med Jobbresan vill vi bidra till en positiv debatt om möjligheterna på arbetsmarknaden, säger Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör.

Jobbresan är en månadslång kampanj för att uppmärksamma möjligheterna på arbetsmarknaden. Mellan den 19 april och den xx maj får 17 svenska städer samt Oslo besök av en buss med jobbcoacher, CV-specialister och rekryterare från Proffice. De ska hjälpa alla besökare med ansökningar och information om vilka jobb som finns på respektive ort. Turnén startar i Södertälje och avslutas i X.

Aftonbladet medverkar med reportageteam på fyra av orterna som den närmaste månaden får besök av bussen – Eskilstuna, Norrköping, Trollhättan och Helsingborg, samtliga hårt drabbade av lågkonjunktur och finanskris.

– I höstas gjorde vi reportageserien ”Nu lyfter vi Sverige” som uppskattades mycket av våra läsare. Nu fortsätter vi att sätta fokus på jobben, som blir en av de hetaste frågorna i valrörelsen, säger Jan Helin.

Aftonbladet uppmärksammar jobben och jobbsökandet på redaktionell plats, såväl i papperstidningen som i digitala kanaler, bland annat genom att följa några jobbsökandes väg till nytt jobb. Den xx april är det premiär för Aftonbladets specialsajt för Jobbresan. Den kommer att innehålla reportage, jobbsökartips, chatt med jobbcoacher och platsannonser.

Inför turnén kommer Proffice att presentera en nationell arbetsmarknadsanalys och på varje ort som får besök av bussen presenteras en lokal analys som vägledning för arbetssökande.

– Med den här kampanjen vill vi handfast bidra till att fler arbetssökande hittar nya jobb och att fler arbetsgivare hittar rätt kompetens, säger Lars Kry, koncernchef Proffice.