Sportbladet ger ut Golfbibeln – största golfsatsningen någonsin

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-07

2010–04–12

Tisdagen den 13 april ger Aftonbladet för första gången ut ett påkostat magasin om golf. Golfbibeln är den totala guiden till golfsäsongen, fullmatad med tester, proffsens träningstips och massor av läsning.

– Vi ser att intresset för att läsa om golf ökar. Med Golfbibeln tar vi ett stort steg framåt i svensk golfjournalistik, säger Johan Larsson, redaktör.

Sedan 2008 har Sportbladet gett ut ett tjugotal så kallade sportbiblar, främst i anslutning till stora mästerskap eller seriestart för ishockey eller fotboll. Nu är det för första gången golfens tur.

– Golf är sedan länge en folksport och med alla svenska framgångar på tävlingsbanan har intresset för golfjournalistik bara ökat. Efter fotboll och ishockey är golf en av de sporter vi satsar mest på, säger Johan Larsson.

Golfbibeln guidar läsarna när det gäller såväl utrustning som banor och träningstips. Ur innehållet:

• Stor klubbspecial – plusbetyg på 72 golfklubbor.

• 18 svenska banor du ”måste spela” i sommar.

• Det nya Golf-Sverige – reportage om Sveriges nya exklusiva banor.

• Funktionellt golfmode – så klär du dig bäst på banan.

• Proffsens träningstips: Henrik Stenson och Marlene Hedblom visar vägen.

• Majors-guiden – hål för hål.

• Proffsguiden: alla svenska spelare på PGA, LPGA och Europa-touren.

• Exklusiv intervju med Ryder Cup-kaptenen Colin Montgomerie.

• Golfvärldens analys – kommer Tiger Woods tillbaka till toppen?

Golfbibeln, som är 116 sidor tjock, säljs 13–16 april tillsammans med Aftonbladet och kostar 29 kronor.

Sportbladet har på senare tid utökat satsningen på fördjupande sportjournalistik med en kontinuerlig utgivning av sportbiblar, påkostade specialmagasin med limmad rygg, tjockare papper och minst 116 sidor. En fast redaktion på fyra medarbetare ansvarar för produktionen. Golfbibeln är årets hittills femte sportbibel, efter två OS-biblar, den allsvenska fotbollsbibeln och en motorbibel.