Aftonbladet nysatsar i alla kanaler

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-07

2010–01–22

I dag inleder Aftonbladet en åtta veckor lång lanseringsperiod som sätter nyhetsförmedlingen i fokus.

Bakgrunden är ett genomgripande varumärkesarbete där läsarnas synpunkter varit ett dominerande inslag.

– Aftonbladet ska vara Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats. Den positionen kräver nyhetsfokus och initiativ, säger Jan Helin, chefredaktör.

I dag är det premiär för mobilapplikationen Supernytt för iPhone och Androidtelefoner.

Det är den första nyhetssatsningen i en serie av åtta som innefattar utveckling av såväl nyhetstidning och bilagor som webb och mobilplattform. De kommande åtta veckorna presenteras en ny satsning i veckan.

Det varumärkesarbete som under hösten och vintern genomförts på Aftonbladet har lett fram till ett antal slutsatser, där den viktigaste baseras på läsarnas synpunkter på vad de vill att Aftonbladet ska vara för dem.

– Läsarna har tydligt markerat att nyheter är det allra viktigaste i vårt totala erbjudande. Därför gör vi nu en bred satsning på nyhetsarbetet som spänner över alla kanaler. Det omfattar dels själva nyhetsförmedlingen, dels den allt viktigare interaktionen med läsarna.

Läsarna förväntar sig också att vi ligger längst fram med nya grepp som driver utvecklingen i Mediesverige framåt. Mobilapplikationen Supernytt är en produkt som jag tycker lever upp till det.

Av konkurrensskäl hålls nysatsningarna hemliga fram till respektive lansering.

Satsningarna kommer att presenteras i Aftonbladets samtliga kanaler och förstärkas av kampanjer på bland annat stortavlor och i TV-reklam.