Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Sätter sin tro till kändisarna

Trots magert resultat – KD fortsätter längs sin upptrampade stig

Söker en frälsareI går presenterade Göran Hägglund KD:s nyförvärv – tv-mannen Lars Adaktusson. Han är en i raden av många kändisar som officiellt deklarerat sitt stöd för partiet.

Kristdemokraterna har en lång historia av att använda­ sig av kändisar.

Det har inte hjälpt.

SVT:s förre nyhetsankare Lars Adaktusson deklarerade i går att han blivit medlem i Kristdemokraterna och att han tänker kandidera till valet till Europa­parlamentet i juni nästa år.

KD-ledaren ­Göran Hägglund var påtagligt ­belåten över ­nyförvärvet och visade upp ­honom i riks­dagen. Men möjligen var Hägglund lite för tidigt ute.

Kristdemokraterna har länge använt sig av kändisar. Många kända och också respekterade personer har offentligt deklarerat att de är medlemmar, stödjer ­partiet eller ­röstar på det.

Det gäller exempelvis sångerskan och skådespelerskan Eva Rydberg, radioprofilen Gert Fylking, krim­experten Leif GW Persson, Svenskt Näringslivs förra vd Ebba Lindsö, VM-medaljören i simning David ­Lega (som nu är partiets andre ­vice ordförande), förre tv-profilen Siewert Öholm och författaren Marcus Birro. Även förre boxaren och nu mat­skribenten Paolo Roberto har i åtminstone ett val ­röstat på KD vilket han ­gärna torgförde.

Har det hjälpt Kristdemokraterna? Nja. Men det kanske hade gått ännu sämre utan kändisstödet.

Kändisarna har inte brutit partiets sluttande kurva. Kristdemokraternas ­resultat i riksdagsvalen har sjunkit från 11,8 procent 1998 till 5,6 procent i det senaste valet. KD har alltså nära halverats på tolv år och är nu riksdagens minsta parti.

I USA funkar kändisar. I förra presidentvalet ­beräknas tv-stjärnan Oprah Winfreys stöd till Obama ha gett honom en miljon röster. I länder med mer utpräglat personval än det svenska, som exempelvis det finska eller brittiska, har kändisar med en bakgrund utanför politiken också nått framgångar.

Men här hemma är det tunnsått, för att inte säga ren­sopat, med bevisen för att kändisar drar väljare.

Ändå fortsätter Kristdemokraterna på sin upptrampade kändisstig och satsar på Lars Adaktusson i EU-parlamentsvalet. Han säger sig vilja jobba för bland annat ­yttrandefrihet, mänskliga rättigheter, demokratiutveckling och fattigdoms­bekämpning.

Adaktussons väg till framgång kan ­vara att han satsar på just det valet. Väljarna uppfattar inte det som ­särskilt viktigt och tar ut svängarna mer där än i valen till riksdagen, landstingen och kommunerna. Det var därför Piratpartiet knep två av Sveriges tjugo mandat i förra parlamentsvalet 2009.

Kändisar i topp på valsedlarna riskerar i de nationella valen skapa irritation i partierna. Där har medlemmarna gått och trampat i åtskilliga år i väntan på att bli för­troendevalda och så glider en kändis förbi på värsta räkmackan­.

En riksdagsplats kan också vara ett svårt startblock för en politisk karriär. Precis som i alla andra branscher har politiken sin professionalitet och den förvärvar man inte på fem minuter. I EU-parlamentet är ramarna­ vidare.

Nu satsar Lars Adaktusson på ett tjänsterum i Bryssel och ett i Strasbourg. Som etta på KD-valsedeln kan han vara rätt säker på att nå dit. Men till en riksdagsplats hade förmodligen kändisskapet inte räckt.

Följ ämnen i artikeln