Nu tränger reklamen in i det allra innersta

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-09

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

En dag ska vi sakna reklamen.

Vi kommer att sitta framför våra storögda barnbarn och berätta rödbrusiga anekdoter om morgondunsen från bunten med färgglad direktreklam som föll in genom våra brevinkast, nostalgiska skrönor om vår ungdoms Ica-Stigar och gottgottigottgott och diskmedel i motljus.

Som man minns en gammal fyllefarbror som gått ur tiden.

Bullrig och vulgär, men rak och enkel.

Reklamen kamouflerar sig nu.

När vi skaffade oss teflonhjärnor mot tv-reklamen, när vi började klistra upp ”Reklam? Nej tack!”-lappar över våra brevlådor, då tog reklambranschen nästa steg.

In i våra vardagsrum, in i vår umgängeskrets, in i det allra innersta.

Som en knappt märkbar förskjutning. Märkte vi det ens?

Nej, med tanke på att vi nu förvånas över att några kända kvinnliga bloggare mutats av ett skönhetsföretag med gratis bröstförstorande produkter mot att de sedan skriver om detta.

Vi läser om Skatteverkets utredning av kända bloggare som med löften om smygreklam tagit emot mutor och vi tror oss se en gräns som flyttas.

Som om ingen märkt hur företagens budskap har flyttat in från gatorna.

Redan 2002 var det Sony Ericsson som behövde ett nytt sätt att marknadsföra sina nya mobiltelefoner med inbyggd kamera.

Företaget hyrde in sextio skådespelare i tio stora städer. Dessa spelade sedan turister som gick fram till människor på gatan med sina splitternya kameramobiler och frågade:

– Kan du ta en bild av mig?

Det blev en succé.

Precis som reklamföretaget Buzzador har blivit en succé i Sverige. Under fjolåret tredubblade företaget sin omsättning.

Affärsidén är att vanliga svenskar ska marknadsföra nya produkter – allt från chokladkakor till dammsugare – för sina vänner och arbetskamrater.

Under de senaste fyra åren har Buzzador värvat 100 000 svenska reklamagenter.

Egentligen utan annan betalning än att få vara först med något.

Fenomenet kallas ”word of mouth” – mun till mun – och anses vara framtiden.

Reklam som inte liknar reklam men ändå fungerar som reklam.

Och detta erövrar inte bara bloggarna, det infiltrerar din vänskapskrets, ditt fikabord på jobbet.

Just nu marknadsför några av dessa 100 000 svenska reklamsoldater Gevalias mörkrostade premiumkaffe 1853 Dark.

Om du inte redan märkt det.

Följ ämnen i artikeln