Farligast är bilar med extraljus och spoilers

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-08-02

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Min fru brukar säga: ”Du tror alltid att du är den ende som kan köra bil.” Men det är inte helt sant. Jag vet att det finns flera andra som också kan köra bil. Jag uppskattar oss till ett hundratal i landet.

Att köra bil är ingen konst. Det är heller ingen vetenskap. Jag vill hellre betrakta det goda bilkörandet som resultatet av talang, intuition, erfarenhet, omvärldsanalys och kunskap om trafikens psykologi. Det säger sig självt att alla inte är lämpade att köra bil. Tyvärr vet dom inte om det själva.

Under 25 år har jag kartlagt och kategoriserat de svenska privatbilisterna och kan i dag erbjuda ett unikt analysmaterial inför en av årets värsta trafikhelger. Vi går igenom de vanligaste riskkategorierna och avslöjar i vilka bilar de brukar förekomma. Allt för att du ska kunna göra din resa så säker som möjligt.

Lekledarna

I semestertider är detta en särskilt vanlig kategori med hög riskpotential. Så kallade familjebussar fungerar som rullande dagis. Alla som varit på dagis vet att det inte är den optimala miljön för säker bilkörning. Föraren agerar ofta både dagisföreståndare, lekledare, mattant, barnpsykolog och chaufför i samma livsfarliga kombination.

(Typbilar: Chrysler Voyager, Chevrolet Trans Sport, Renault Scenic, Seat Alhambra samt Volvo V70.)

Seniorerna

Dom åker aldrig fast för fortkörning men utgör ett etablerat riskmoment, våra älskade förfäder. På senare år har dom annekterat segmentet profillösa japanska bilar med 90 års rostskydd och decennier av nybilsgaranti, och tror därför att dom är skyddade mot allt ont. Rättrådiga och förnumstiga slår dom vakt om sina rättigheter, till exempel att köra i 75 km/h så nära mittlinjen som möjligt.

(Typbil: Mazda 323, Honda Accord, Mitsubishi Galant men förekommer även i Volvo V70.)

Knattarna

Nybörjarna i trafiken är enormt koncentrerade men inte alltid på rätt saker. Så kan till exempel sminkspegeln, bilstereon eller mobiltelefonen under perioder bidra till att avleda uppmärksamheten med upp till 100 procent. I nästa ögonblick försöker dom kompensera genom att köra så aktivt att hälften kunde räcka.

(Typbil: alla bilar som är små, söta och relativt billiga, till exempel Ford Ka, Nissan Micra, VW Polo samt pappas Volvo V70.)

Killarna

Snus, testosteron och bensin är en kemiskt livsfarlig kombination. Därför är och förblir de unga männen vägens verkliga marodörer, vilket ideligen bevisas i olycksstatistiken. Det är tveksamt om så kallad motorintresserad ungdom alltid borde tillåtas att praktisera sin religion.

(Typbil: alla modeller av Volvo i sedan-utförande, men farligast i en röd 850. Förekommer även i Saab 99 och busklassikern VW Golf GTI samt pappas Volvo V70.)

Här vill jag påpeka att extraljus alltid innebär omedelbar varningsflagg, vilket gäller i alla kategorier och bilmärken. Även spoilers, lågprofildäck och så vidare är indikationer på högrisktrafikanter.

Tyskarna

Vita och välgödda män i tyska kraftpaket brukar klassas som vägens värstingar, men det är bara delvis sant. Detta är bilar som ofta köps och körs av genuint bilintresserade människor, som begriper sig på hur man hanterar sina fordon i samspel med övriga trafikanter. Det går dock inte att vara säker, eftersom det lika gärna kan röra sig om statusjägare i ett fordon bortom deras naturliga kapacitet. Och då jävlar är det farligt!

(Typbil: BMW, Mercedes och Audi samt fetversioner av Volvo V70.)

Dom ointresserade

Människor som av olika anledningar är ointresserade av bilar är ofta ganska olämpliga bilförare. Det är logiskt, eller hur? Särskilt farliga är dom som i princip inte kan någonting. Denna stora trafikantkategori kännetecknas av sin oberäknelighet och sin lättstörda nyckfullhet.

(Typbil: Skoda, Opel samt Volvo V70.)

Säsongsarbetarna

Avslutningsvis en rullande bomb: dom som bara kör på sommaren i en gammal skruttmobil för femtusen spänn. Skriande oerfarna, naiva och nervösa är dom några av vägens farligaste.

(Typbil: VW Jetta, Ford Sierra sedan, Audi 80 samt Volvo V70 som hyrbil.)

Anders Westgårdh , kolumnister@aftonbladet.se

Följ ämnen i artikeln