Instagram har blivit en viktig plattform för antisemitism
Samma morgon som en mördare klev in synagogan Tree of Life i Pittsburgh och massakrerade 11 personer med ett automatvapen, publicerades en artikel på den amerikanska nyhetssajten NBC News. Där presenterades forskning som visar att hatet mot judar på sociala medier ökat kraftigt under senare tid. Bland annat pekade forskare på att även den bildbaserade tjänsten Instagram nu blivit en viktig plattform för antisemitisk propaganda.
Dådet var ingen slump. Det skedde i ett sammanhang.
Bland högerextrema används allt oftare den ungersk-amerikanske finansmannen och filantropen George Soros som ett kodord eller samlingsnamn för en modern antisemitisk konspirationsmyt. Den ungerska regeringen satte Soros på valaffischer, och byggde en stor del av sin valkampanj på att hetsa mot honom. På senare tid har även Trump och republikanska företrädare börjat använda George Soros i sin retorik.
På Instagram, dagarna före dådet i synagogan, var en av de rekommenderade posterna med hashtag #soros ett foto på Soros med texten ”I am the devil”, jag är djävulen. Andra poster innehöll direkta uppmaningar till våld mot judar. ”Det är det värsta jag sett i den här vägen på Instagram”, sa internetforskaren Jonathan Albright, verksam vid Columbiauniversitetet i New York, till NBC News. En annan studie visade att samma trend gällde på Twitter.
Det är inte en slump att den på nätet radikaliserade Cesar Sayoc hade George Soros på sin lista när han förra veckan skickade ut sprängladdningar till en rad kända progressiva profiler i USA. Det är ett resultat av ett målmedvetet smutskastande och hetsande mot Soros, i en värld där just den typen av hatiskt innehåll fungerar väldigt bra.
Ett grundproblem är att sociala medier verkar förstärka just polarisering, hat och falska nyheter. I våras visade exempelvis en studie från MIT att falska påståenden på Twitter hade 70 procent större chans att bli retweetade än korrekta.
För att förstå den politiska utvecklingen i världen i dag, måste sociala mediers roll tas med i analysen. I Brasilien utnyttjade krafter kopplade till högerextrema presidentkandidaten Bolsonaro effektivt den Facebook-ägda tjänsten WhatsApp för att både sprida lögner om hans politiska motståndare Fernando Haddad, och felaktig information om hur och var människor kunde rösta.
De senaste åren har sociala medier-företagen kraftfullt ökat sina insatser för att motarbeta hat och hot på sina plattformar, särskilt i USA där debatten om plattformarnas roll och ansvar är intensiv. Hundratals moderatorer har anställts, miljontals konton raderats.
Ändå ligger man hela tiden steget efter. Enligt Facebook fångar de egna säkerhetssystemen bara upp 38 procent av hat och hot om våld på sajten. Samtidigt lyckas man mycket mer effektivt rensa bort nakenbilder, och innehåll kopplat till terrorism.
Fram till ganska nyligen har Instagram varit en relativt fredad plats, dominerad av bilder på barn, mode och katter. Men enligt forskare som Jonathan Albright verkar även den plattformen successivt tas över av högerextrema krafter.
När jag sökte på #soros på Instagram på tisdagen var flera av toppresultaten konspirationsteorier och hatpropaganda. Detta bara dagar efter det värsta terrordådet mot judar i USA i modern tid.