Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Orvar

Jorden slår värmerekord – och bilindustrin blomstrar

Fords vd Mark Fields möter pressen framför en av biltillverkarens nyheter på bilmässan i Detroit.

DETROIT. Bilmässan i Detroit är världsberömd. I år är den särskilt lyckad, berättar lokaltidningen. Bilarna är många, besökarna ännu fler, industrin sundare än på åratal. Jag betalar 13 dollar i inträde och ger mig in i trängseln.

New York Times skriver att 2014 var varmaste året ­sedan vi började registrera temperaturer. Förra värmerekordet sattes 2010.

En rad cabrioleter står i entrén. Jaguar. Ferrari. ­Aston Martin. De skyddas av ett rep. Längs repet hovrar män iförda baseboll­kepsar. De trängs, lutar sig fram, fotograferar. Alla vill ha en öppen sportbil. Jag också. Men innerst inne är jag lite besviken. De ser ­ungefär likadana ut.

Naturligtvis kan man inte dra några slutsatser av temperaturen ett enstaka år. ­Häromdagen var det 17 grader kallt. Sedan dess har det blivit 20 grader varmare. ­Eller 22. Jag promenerade till mässan iförd kavaj i den ljumma vinden.

Till höger har Ford sin monter. En styrkedemonstration! Oj, oj, oj, vilka pick­uper. Långa, breda, ­höga som bussar, med feta V8-motorer. Något äldre män iförda basebollkepsar klättrar upp i dem, några ställer sig på ett flak och gungar bilen, gungar och gungar.

Men de tio varmaste åren har alla inträffat sedan 1997.

Buick, Chrysler, Lincoln. Jeep. Ett märke som med all rätt kallas klassiskt. För den äventyrlige, den är ju från början till­verkad för militären. Finns i ett otal utföranden.

Redan i dag dödar den globala uppvärmningen skogar och djur, isen i Antarktis smälter. New York Times har en flygbild på ett hundspann som drar en släde i Alaska. Hundarna drar ­släden över brun jord för det finns ingen snö.

Amerikaner i all ära. Det är ändå tyskarna som visar var bilen ska stå. Mercedes Maybach. Motor: V12. De två baksätena ser ut som stolar i första klass på flyget.

I somras var det rekordvarmt i västra USA medan de östra delarna frös. Och i Stockholm har vi inte haft någon vinter i år. Det råder kaos i atmosfären, för­giftad av växthusgaser.

Jag låter handen glida över motorhuven till en Mercedes Geländewagen. Fyrkantig men skön. Tysk ingenjörskonst.

Bilindustrin har rätat upp sig och nyanställer. Det sorlar i montrarna. Vi glädjer oss, åh så vi glädjer oss!

Det droppar från mässhallens tak när jag går ut.

Följ ämnen i artikeln