Monopol- klunsarna motarbetar rörligheten

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-04-13

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Man behöver inte vara ett geni för att inse sambandet mellan ekonomisk utveckling och möjligheten till snabba och billiga transporter. Därför borde SAS och SJ finnas högt på agendan när sossarna nu ska diskutera hur Sverige ska komma tillbaka på banan.

En av de starkaste kandidaterna till titeln Sveriges sämsta hemsida är www.sas .se, som är i det närmaste totalt obrukbar. Det enda den verkligen lyckas med är att spegla ett företag i djup kris.

Jag har tålmodigt försökt, men har hittills inte lyckats genomföra ens den enklaste bokning via det stora flygbolagets hemsida. Vartenda försök har slutat med att jag sitter i telefonkö och trycker på olika knappar innan en levande människa kan leda mig rätt. Inte ens det lilla skuttet från Göteborg till Stockholm går att boka på hemsidan, eftersom landets huvudstad inte finns med på listan av möjliga inrikesdestinationer från Göteborg.

Storuman, ja. Stockholm, nej.

Då Göteborg inte ligger i Norrland är jag lyckligtvis inte utlämnad till SAS godtycke. Det finns pigga alternativ som inte bara har fungerande hemsidor utan även kan frakta mig den önskade sträckan till ett billigare pris. Jag genomförde en privat marknadsundersökning och ”bokade” en fiktiv resa om en vecka, onsdag 21 april med återresa morgonen därpå.

SAS erbjuder ett ”specialpris” på 2 615 kr (ordinarie 3 359 kr).

Malmö Aviation har vårkampanj på 1 061 kr (ordinarie lågpris kostar 2 494 kr).

Nystartade Fly Me kostar endast 990 kr.

Malmö Aviation landar på Bromma, medan de andra landar på Arlanda. Från Bromma kan man nästan fotvandra in till city, medan Arlanda ligger strax söder om Uppsala. Valet vore med andra ord inte särskilt svårt om man skulle genomföra resan på riktigt. Malmö Aviation vinner lätt, både på pris och avstånd från flygplatsen. Dessutom är de glatt gula och trevliga och har en fungerande hemsida. Varför skulle jag ens överväga att flyga med SAS?

Fast egentligen föredrar jag att åka tåg. X 2000 från Göteborg till Stockholm är en briljant uppfinning. På tre timmar och några minuter kommer man från citykärna till citykärna, och hinner både äta, sova och läsa på vägen. Det brukade vara mitt självklara val.

Sedan några månader har SJ satt myror i huvudet på oss med en ny ”prispolitik”. Med en veckas varsel kan man åka Göteborg– Stockholm tur och retur för drygt 1 200 spänn. Det är helt okej, men inte en krona billigare än tidigare. Bara lite krångligare att hitta fram till i utbudet av alternativa priser. Samtidigt har man passat på att höja normalpriset till över 2 000 kronor. Det är något mindre än vad förstaklassbiljetten kostade för ett halvår sedan, och några epokgörande förbättringar av ombordservicen har åtminstone inte jag kunnat registrera.

De statliga transportbolagen SJ och (framför allt) SAS agerar fortfarande som gammaldags monopolklunsar med en prispolitik som effektivt motarbetar produktiva människors rörlighet mellan landets största städer.

Anders Westgårdh

Följ ämnen i artikeln