Polisen ska kunna läsa sina mejl – jämt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-06

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Man tager vad man haver. Det gäller inte minst inom marknadsföring. I en tid när minsta mjölkpall leker varumärke är det givetvis viktigt att lyfta fram de särskiljande egenskaper i en stad eller kommun som kan skapa intresse, stimulera inflyttning, locka företag eller vad man nu vill åstadkomma.

De flesta svenska små­städer har dock inte så mycket att komma med, och just därför blir det är ofta lite rörande när man famlar efter en varumärkesstrategi eller en slogan: ”Laholm, gateway to Europe”. ”Om du bodde i Stöde hade du varit hemma nu”. ”Vallentuna – var fjärde invånare är en häst”...Ja, ni ser ju själva.

Läste förresten att Borgholm är ute och viftar i medierna med att man försöker locka holländare att bosätta sig där. Låter helt skruvat, men vad som helst som kan vrida strålkastaren bort från pastor Green är säkert bra för Öland.

Och i Gävle är det same procedure every year. Dom sätter upp en jättestor julbock på ett torg, och några dagar senare har den brunnit ned. Vojne vojne så synd, kvider dom, fast egentligen handlar det om ett välregisserat reklamjippo som kostar hundratusentals skattekronor varje år. En återkommande mordbrand med kommunens goda minne.

Skillnaden är att man i år från högsta kommunledningen nu erkänner att det är ett planerat publicitetstrick. I går uttalade sig kommunalrådet Carina Blank i denna tidning:

”Den (bocken) har ett oerhört reklamvärde tack vare att den brinner varje år”, sa hon. ”Den har ett högre värde tack vare att den brinner. Den hade förmodligen inte varit så känd annars.”

Det är faktiskt ett uppseendeväckande uttalande. Reklamvärde? Menar hon att de 999,99 promille av mänskligheten som inte bor i Gävle skulle bli intresserade och nyfikna på hennes stad – för att där brinner en julbock varje år? Då kanske hon också menar att all publicitet är bra publicitet.

Utan att vara helt bekant med Gävle vågar jag slå vad om att det finns andra skäl att uppmärksamma staden. Mediala spaltmil för en brinnande bock känns inte som en varaktig belöning. Varför inte lägga lite stålar på att underlätta polisens jakt på mordbrännarna istället?

”Vi har inte tillgång till e-posten på helgerna”, säger vakthavande polisbefälet under brandkvällen, Tony Härdin, till Gefle Dagblad som fått uppgift om att polisen tipsats via internet.

Jo, ni läste rätt.

Anders Westgårdh

Följ ämnen i artikeln