Lågprisflyget är en frihetsmaskin

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-01-24

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Vaknar tidigt av en kyrkklocka och är ett ögonblick förvirrad innan jag minns var jag är. Masar mig upp och drar gardinerna åt sidan. Det syns att det är svinkallt. Röken ligger ner. Himlen är farligt vass. Det blir långkalsonger i dag.

Hotellet är så nytt att ingen annan bott i mitt rum före mig. Elva våningar toppstandard. Platt tv. Trådlöst bredband överallt. Jag kollar mejlen innan jag rakar mig. Det känns globetrottermässigt.

I inkorgen ligger ännu ett erbjudande om att flyga nånstans för 99 kronor. Jag tar hissen. I receptionen berättar dom att det var 30 minus i natt. Nu är det bara 23.

Mina slitna resekängor ska tjänstgöra igen. I tio år har dom hängt med, på boulevarder i Paris, kors och tvärs över Manhattan, höga berg och djupa dalar. Jag älskar dom skorna. Vi är reskamrater och nu ska vi ut och gå i Riga.

Kylan håller gatorna fria. Ytterst få människor är ute. Vi tar oss ner till gamla stan. Det tar tio minuter och ger nästan förfrysningsskador på kinderna. Ett kafé blir räddningen.

Kaffet i Riga är fantastiskt gott. Undantagslöst. Fortfarande frostbiten men munter kommer jag fram till mitt utflyktsmål: helvetet.

Helvetet är förpackat i form av en brutal svart kloss till byggnad, ett arkitektoniskt bombnedslag mitt i de pittoreska jugendkvarteren. Helvetet heter Ockupationsmuseet och berättar sakligt om 50 års terror under nazismen respektive kommunismen. Utställningen rymmer så mycket lidande att det nästan inte går att ta in. Även om man visste i grova drag så blir man skakad av den detaljerade metodiken i förtrycket.

16 år efter befrielsen är Riga en stad som i ett nötskal rymmer vår tids stora förändringar: kommunismens död och globaliseringens genombrott. Kontrasterna är starka. En BMW 760 rullar längs en gata där vartannat hus saknar fönsterrutor. Längs den sargade vägbanan på bron över Daugava flödar pengarna in i form av krassa investerare, EU-bidrag, men också turister.

För 20 år sedan var det knappt ens tänkbart med en weekend i Riga. I dag kan vilken svensk som helst åka dit. Lågprisflyget är en frihetsmaskin som vidgar världen för den som är nyfiken.

Därför förtjänar pionjärer som Richard Branson på Virgin och Ryanairs Michael O"Leary hjältestatus i framtidens historieböcker. Och de stora flygbolagen har inget annat val än att följa efter. Systemskiftet är lika oundvikligt som i Lettland.

Anders Westgårdh

Följ ämnen i artikeln