Det är en kusligt varm höst i år

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-09-26

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Visst är det skönt att glida runt i solen och låtsas som att det är inte alls är kusligt med 25-gradig värme lagom till höstdagjämningen?

På fredagen promenerar jag genom stan på väg till ett möte, och kommer fram med osnygg svettgenomträngning i kavajen. På lördagen sitter vi och äter både lunch och middag på altanen med en mild sommarbris som enda lindring i värmen. På söndagen går vi ner till havet och tar tempen. Det är arton grader, samma som vid midsommar.

Nätterna blir outhärdliga om inte fönstret står vidöppet, och alldeles nyss satt jag på Ullevi i kortärmat efter nio på kvällen.

Överallt säger vi till varandra: Vilket väder! Otroligt! Oj oj oj ...

Uteservering arna skeppar ut öl som under semestern. Ingen vill köpa långbyxor. På kontoret härskar hettan.

Vi njuter, men det är med en växande klump i magen för vi inser naturligtvis att det inte är normalt. Det är jävligt onormalt och det är förmodligen en bad moon rising som glänser över det vindstilla vattnet nere i viken.

Vem vet vad som vankas? Fortsatt sommar genom hela oktober? Översvämningar i julklapp? Gudruns comeback? Luciatåg genom arktisk kyla?

Den som lever får se. Och om man inte vill se kan man alltid svänga sig med begrepp som ”naturliga variationer”. Det betyder att allt är lugnt och att vi kan fortsätta precis som vanligt eftersom det inte alls har med oss att göra när det är 25 grader varmt vid höstdagjämningen.

Yeah right, som ungarna säger.

Eller så kan man ställa in sig i det växande gänget med undergångsoptimister. Dom som vet hur det är men hellre ser saken från den ljusa sidan. Vinodlingar i Skåne, sparris på Österlen och linnekavaj året runt.

Lite dystopiskt chic. Det är ju ändå för sent, liksom.

Varför inte slå till på den nya Audi Q7? Jag läser om den i tidningen, där den kallas Audis nya flaggskepp. Motorn är en V-12:a med 500 hästkrafter.

Flaggskepp? Titanic snarare.

Varför bygger man en sån bil år 2006? Varför byggs det över huvud taget bilar som inte tar någon hänsyn till miljön? Och: varför köper någon något så provocerande idiotiskt?

Häromdan fick konstruktörerna bakom Toyota Prius staden Göteborgs internationella miljöpris, som den bästa av ett antal uttalade miljöbilar.

En droppe i havet, kanske. Förmodligen för sent för att göra någon större skillnad. Men åtminstone ingenjörskonst med något slags moral. Ett försök att inte kissa i byxan.

Anders Westgårdh

Följ ämnen i artikeln