Sätt stopp för etnisk rensning i matbutiken

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-05

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Bilpionjären Henry Ford lovade att man kunde köpa hans T-Ford i vilken färg som helst, bara man valde svart. Snart hundra år senare upprepas samma krämarcynism i svenska mataffärer. Vi kan snart köpa vilka produkter som helst - bara vi väljer butikernas egna varumärken.

Den etniska rensningen är i full gång på hyllorna i svenska matbutiker. Äkta produkter från både små och stora tillverkare knuffas ut till förmån för anonyma substitut.

I bästa fall är dom jämförbara, i sämsta fall rena skiten. I bästa fall finns trovärdig information angiven, i sämsta fall vet man inte ens i vilket land varan är tillverkad.

Däremot får vi konsumenter veta att livsmedelsjättarna minsann för en självuppoffrande kamp på vår sida. Dom tar från de rika och ger till de fattiga i form av billigare cornflakes, mjöl, sylt och vad det nu är.

Det är för vår skull man stänger ute små leverantörer med klena muskler. Det är för barnfamiljernas väl som man rensar bort etablerade kvalitetsprodukter, enligt maximen ketchup som ketchup. Hela cirkusen med egna varumärken lanseras som ett hjältedåd.

Själv tycker jag mest det liknar illdåd. Häromdan skulle jag handla en ny laddning rakblad och lödder.

Jag hittade inte produkten jag sökte, och frågade en expedit. Hon förklarade (ordagrant) att butikskedjan nyligen avbrutit sin relation med den tillverkaren.

Då är det nog dags för mig att avbryta min relation med den butikskedjan. Problemet är bara att konkurrenterna är lika onda kålsupare. Tendensen i matvarubranschen går från mångfald till enfald. Sanningen bakom den ädla marknadsföringen är givetvis att kedjorna tjänar mycket mer pengar på ersatz än äkta vara. Jättelika inköp av lågpriskvalitet ger läckra vinstmarginaler. Det stora misstaget är dock att man utgår från att alla svenskar stirrar sig blinda på prislappen.

Visst, det är billigare att välja anonyma ungefär-produkter än the real thing. Men det är knappast bättre, godare eller miljövänligare.

I England, som är världsledande på att kränga produkter som är nästan lika bra, har konsumenterna börjat reagera med bojkott. Man vill ha konkurrens, mångfald och valfrihet. Det är viktigare än några spänn i rabatt på frukostflingorna.

För egen del kommer jag aldrig mer att välja butikens egna varumärken. Jag har inte råd att köpa något bara för att det är billigt.

Anders Westgårdh

Följ ämnen i artikeln