Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

”Förkväll” är inte en riktig tv-show

Agneta Sjödin, Hans Fahlén, Linda Lindorff, Adam Alsing och Carolina Gynning leder TV 4:s ”Förkväll”.

Jag ser i stort sett varje dag på programmet ”Förkväll” på TV 4. Har alltid gjort det. Det är synd att säga att det är ett utmärkt program, men det gör sitt jobb. Jag har alltid stått på ”Förkvälls” sida mot kverulanterna, de som föraktfullt påstår att det är dum-i-huvet-tv för hemmamorsor och arbetslösa. Jag tycker det är mysigt. Särskilt nu när fina Adam Alsing är en av programledarna.

Men det måste sägas. Det är verkligen allt svårare att ta programmet i försvar. Särskilt eftersom det inte längre är ett regelrätt tv-program. Det är en 1,5 timme lång reklamyta för de företag som köpt in sig i det. Det finns inte längre ett enda redaktionellt ärligt ögonblick. Varenda inslag, varenda pratad sekund är sponsrad.

Det finns ett stående reseinslag i programmet. Det talas om Thailand och bra dykning och vackra stränder. Men inslagen avslutas alltid obehagligt – vad händer om man bryter benet på semestern? Tänk om man blir rånad av knivman? Vad ska man göra om man blir mycket svårt sjuk?

Jag förstod inte varför de ständigt är så pessimistiska, varför de maniskt målade fan på väggen hela tiden. Men så fattade jag. Så fort de började tala om död och sjukdom så dök en kvinna från Europeiska reseförsäkringar upp. Och hon kunde berätta att mot all denna död och alla dessa sjukdomar fanns det naturligtvis försäkringar att teckna – ”här hos oss på Europeiska.”

Jag tittar vidare. Nästa inslag – en lycklig person har vunnit shopping för 35 000 kronor. Kul!

”Över till Carolina Gynning i SOLLENTUNA CENTRUM, ropar Hans Fahlén.

”Här är jag nu i SOLLENTUNA CENTRUM”, gastar Gynning.

”Och nu ska det shoppas i SOLLENTUNA CENTRUM förstår jag”, hojtar Fahlén.

Och så där håller det på. Varje vecka. Sollentuna centrum. Sollentuna centrum. Sollentuna centrum. Jag har börjat höra Sollentuna centrum i mina drömmar.

Viking Line är också med och betalar och då skickar de ut Tony Irving en gång i veckan, som i ett overkligt långt inslag går runt på en båt med en lycklig vinnare av kärlekstripp. ”Nu ska ni testa på den här båtens SUPERLYXIGA SPA”, skriker Tony och de förvirrade vinnarna blir hetsigt vallade mellan de olika aktiviteterna. Man blir trött på båten. Man blir snart sjösjuk själv.

Tillbaka i studion. Det visar sig att programledarna plötsligt utvecklat ett intresse för pengar och aktier. De har tagit in en expert på pengar. Han heter Johan och kommer från NORDNET.

Johan från NORDNET berättar om pengar. Men framför allt berättar han om NORDNET. Tittarna uppmanas sedan att chatta med honom. Jag läser

chatten: Johan gör klart att han jobbar på NORDNET 35 gånger i sina svar.

Det är plötsligt ett jäkla tjat om pengar i programmet överlag. Hur blir man rik, frågar sig en av programledarna

i ett annat avsnitt och plötsligt dyker Johan från Nordnet upp igen. Han ger sina råd. Nordnet är tydligen rätt bra på det där med avkastning, får man veta.

Några dagar senare. Programledarna har plötsligt börjat aktiespara! De står med två staplar fyllda med pengar. Och då dyker han upp igen – Johan från Nordnet! Han tittar på staplarna, pratar lite om boräntan och försvinner igen, ställer sig och stampar bakom kulisserna för att kunna göra ännu ett inhopp.

Och vad ska man göra för eventuella vinstpengar, frågar sig programledaren Linda Lindorff. Jo, man kan lägga dem på en riktigt fin båtresa till Finland, eller vad säger du, Tony Irving, som plötsligt sitter i studion. Eller så lägger man pengarna på en semester – vad ska man akta sig för då, Johanna på Europeiska? Eller så åker man så nära som till Sollentuna centrum – där finns bra shopping till bra priser! ”DET STÄMMER”, skriker Gynning på länk.

TV4 betalar inte en krona för programmet. De får det gratis. Betalar gör företagen som får exponering. Förlorarna är ju vi som tittar. Vi ser inte på ett tv-program – vi ser på en lång reklamfilm.

Ibland avbryts reklamfilmen av en reklampaus. Sen fortsätter reklamfilmen igen. Och sedan blir det reklam. Och så reklamfilm igen, som följs av ett kort reklamavbrott och så reklam på det och sedan är det slut.

Följ ämnen i artikeln