Våld med smak av knäckebröd

Uppdaterad 2017-12-04 | Publicerad 2007-04-24

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Om det inte vore för knäckebrödet är det osäkert om jag skulle klara ännu en morgon med tidningen full av besinningslöst våld. I går rullade en vettvilling runt på inlines och knivskar alla han mötte. I Tibro.

I dag är det säkert något annat jävelskap som händer. Kanske i Filipstad.

Knäckebrödet jag njuter bakas just där, i en sån där liten stad där ögonvittnen säger att dom aldrig kunde tänka att något sådant kunde hända här. Det är väldigt gott. Om det bara vore nyttigt skulle jag aldrig äta det. Man måste ha mer än nyttigt.

Många måste ha våld och brott. Det finns folk som inte skulle kunna leva fredligt. Och dom verkar bli fler för varje dag. Jag tuggar och njuter av knäckebrödet med leverpastej. Dom njuter av sitt våld och sina brott. Det skänker mening åt deras liv.

Knäckebröd är en internationell spelare på en globalt konkurrensutsatt marknad där varje tugga är en marknadsandel.

Därför har knäckebröd bästa reklambyråerna, största kampanjerna.

Våld och brott är också produkter, eller kanske koncept. Och de marknadsförs lika effektivt som andra framgångsrika produkter. Våld och brott är det nya svarta, en livsstilsmarkör som allt fler ansluter sig till.

För våld och brott har världens bästa reklammakare och marknadsföringskanaler. Dess kreatörer är de grövsta brottslingarna, och dess varumärke byggs genom spektakulär närvaro i media. Media äter våld och brott till kvällsmat, och serverar oss andra till frukost.

Nej, jag menar inte att media ska begränsa sin rapportering till 6–8 knivhugg om dagen. Men den framgångsrika nyrekryteringen hänger ihop med exponering i media, både som verklighet och fiktion. Våld går att utföra och skildra så mycket fräckare i dag än förr. Blodet är snyggare. Attraktionsgraden ökar i målgruppen. Spiralen vrids uppåt.

Produktportföljen växer. Religionsvåld, familjevåld, kvinnovåld, hedersvåld, mobbning, mc-våld, gängvåld, fotbollsvåld, psyksjukt våld. I frustration, som protest, för nöjes skull. Kan vi inte äta knäckebröd i stället?

Nej, inte ens det får vara fredat. I går förbluffades åtminstone jag av uppgiften att arvtagaren till Wasabrödimperiet, Carl Lundström, under en längre tid finansierat högerextremistiska partier och dessutom dömts för misshandel av tre invandrare.

Snacka om råg i ryggen. Snacka om varumärkesvanvård. Och snacka om att man blir rädd när man läser knäckebrödfabrikens slogan: Du blir vad du äter.

Förtydligande:

Anders Westgårdh

Följ ämnen i artikeln