Dålig sommar? Det är disktrasornas fel

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-07-05

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Tycker du att sommaren är dålig? Det kan bero på att den inte orkar leva upp till den kommersiella bilden av sig själv. Sommarens profitörer har berövat den all kraft. Sommaren är trött på att vara reklamredskap.

Nästan allt går att sälja med sommaren som alibi, och därför blev jag egentligen inte särskilt förvånad över att den gamla disktrasan Wettex nu har lanserat en sommarkollektion med måsar, fjärilar och surrande bin som motiv.

Wettextrasan är ett tydligt exempel på hur man med sommaren som tillsats kan öka försäljningen av de mest alldagliga produkter. Samtidigt är de nya sommartrasorna mer absurda än det mesta.

De marknadsförs nämligen som konstverk och ska enligt annonsen säljas "i en begränsad sommarutgåva" som "säljs bara under sommaren eller så långt upplagan räcker". Wettex Limited Edition är det som ni ska fråga efter hos handlarn, ni som vill säkra pensionen med samlarversionen av en disktrasa.

Det hänger ihop så här: vi stackars nedfrysta svenskar ägnar nio av årets tolv månader åt att drömma om, fantisera om och skapa bilder av Den Svenska Sommaren. Bilden kan variera från människa till landsända, men den innehåller oftast komponenter som ett rött litet torp, soliga barn som dansar barfota i gräset, gäddor som leker i vikens vass, en påse räkor i solnedgången över en ännu varm klippa, solbrända vänner i skenet av en flintastek, en dimmig äng i morgonens motljus. Etc, etc.

Vår gemensamma dröm om Den Svenska Sommaren är så ofantligt stark att den bara måste exploateras. Som varumärke är den värd miljarder. Rätt tolkad kan den utlösa reaktioner som är varje marknadsförares våta dröm. Därför har Den Svenska Sommaren blivit ett koncept, en magisk ingrediens som kan förvandla konserverad gröt till guld.

Om ni inte tror mig kan ni fråga Tomas Ledin. Hans personliga förmögenhet på 24 miljoner är huvudsakligen byggd på smarta tolkningar av Den Svenska Sommaren. Jag kan sträcka mig så långt som att om inte sommaren fanns så fanns inte heller Tomas Ledin. Han är därmed den mest framgångsrike sommarprofitören.

Eller så kan ni titta på TV4. Deras reklamblock under sommaren är en enda lång kavalkad av artister, företag och varumärken som agerar efter sommarstrategin. Vackra miljöer och människor sänder sommarkänsla på bredast möjliga frekvens, och försöker man fly undan hamnar man i "Sommartorpet".

Om ni fortfarande inte tror mig så kan ni ta del av den svenska topplistan. Idel plattor som specialtillverkats lagom till sommaren: The Real Group & Eric Ericson (stämningsfulla visor), Uno & Freda (blå, blå folköl och vatten), Ainbusk (vita kläder i högt gräs) o s v. Och när skulle Göran "Snabbköpskassörskan" Lindbom släppa sin "Samlade hits & lite till" (sic!) om inte lagom till semestern? Lanserad genom gotländsk solnedgångsporr i TV 4, så klart.

Så ligger det till. Drömmen om Den Svenska Sommaren har blivit en handelsvara. Synd bara att man glömde teckna sponsoravtal med vädergudarna.

I sina bästa stunder är Den Svenska Sommaren-konceptet oslagbart och kan utnyttjas mycket kreativt. Men eftersom det används av alla (från disktrasor till Tomas Ledin) är risken mycket stor att sommaren känns utsliten redan innan den hunnit börja. Det finns också en förutsägbarhet som dämpar åtminstone mina förväntningar. Till exempel vet man säkert som amen i kyrkan att det kommer en Henning Mankell-deckare, en Åke Edwardson-deckare, en Tomas Ledin-platta, en Ulf Lundell-turné och tjugoniotusen mer eller mindre överflödiga tidningsartiklar om konsten att grilla. Same procedure as last year.

Nu är jag dock inte ädlare än att även jag vill ha en bit av den kommersiella jordgubbstårtan nästa sommar. Därför har jag låtit registrera några webbadresser som borde gå att exploatera på ett smart sätt. Strax efter nyår blir det auktion och då säljer jag följande domännamn till högstbjudande:

www.sommar.nu

www.svensksommar.se

www.jordgubbar.com

www.sill.se

www.ledinsommar.com.

Försäljningen av det sistnämnda bör räcka till ett trevligt hus där solen skiner.

Anders Westgårdh

Följ ämnen i artikeln