Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Lång väntan på ersättning för felaktigt opererade

Publicerad 2024-10-23 21.32

Två år efter att Malin Estving efter en felaktig bedömning fick sin livmoder och sina äggstockar bortopererade väntar hon fortfarande på ersättning.

– Kvinnosjukvården behöver prioriteras, säger hon.

Nyheten om att 33 kvinnor fått sin livmoder bortopererad efter felaktiga diagnoser på Akademiska sjukhuset i Uppsala berör Malin Estving som har sin egen felbehandling i färskt minne.

I augusti 2022 fick hon sin livmoder och sina äggstockar bortopererade på Skaraborgs sjukhus efter en enskild gynekologs rekommendation.

– Jag kan verkligen förstå de här kvinnorna, hur det känns att bli av med ett organ och i efterhand få beskedet att det var i onödan, säger hon.

Malin Estving hade i flera års tid sökt vård för förlossningsskador när hon våren 2020 fick träffa en gynekolog på Skaraborgs sjukhus som konstaterade att led av bindvävssjukdomen EDS.

– I själva verket hade jag muskelskador som inte var åtgärdade, men han hävdade att både äggstockar och livmoder behövde tas bort.

Hamnar i klimakteriet

Samma besked fick en rad andra kvinnor i Skaraborg, vilket uppmärksammats i en granskning gjord av Dagens Nyheter.

Fick du tillräcklig information om konsekvenserna av en sådan här operation?

– Inte mer än att ”det var nödvändigt”. Först i efterhand har jag förstått att man kan få besvär i framtiden, som olika typer av framfall. Bäckenbotten försvagas när stödet från livmodern försvinner och eftersom jag även tagit bort äggstockarna behöver jag hormonbehandling under många år framöver, säger Malin Estving.

Förutom att det inte längre är möjligt att bli gravid för någon som fått sin livmoder bortopererad, så försätts kvinnor som blir av med sina äggstockar i klimakteriet.

– Nu var jag 37 år, hade tre barn och så svåra smärtor att det inte var aktuellt att skaffa fler barn. Men hade mina förlossningsskador behandlats korrekt hade saker kanske sett annorlunda ut, säger Malin Estving.

Sökt ersättning

I juni i fjol sökte hon ersättning via patientförsäkringen, men ännu har inget besked kommit. Inte heller har hon fått något svar på sin anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).

– Det som kan vara till min fördel är att sjukhuset har gjort en lex Maria-anmälan och att Ivo har bedömt att deras slutsatser är rimliga. I mitt fall hittade man 16 felbehandlingar så jag hoppas att utsikterna är goda, säger Malin Estving.

Har du något råd om hur man går vidare efter en sådan här händelse?

– Det kommer nog att ta tid att smälta informationen och landa i vad som egentligen har hänt, men sedan behöver man jobba med acceptans och förlika sig med situationen, säger Malin Estving.