Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Evelina, 29, fick operationsbeskedet – i röstbrevlådan

Uppdaterad 05.05 | Publicerad 2024-10-27 21.06

Läkaren lämnade besked om operation i röstbrevlådan och sa ”tack å hej”.

Sedan svarade han inte när Evelina försökte ringa upp.

– Jag visste inte vad jag skulle opereras för. Och eftersom jag fick informationen efter kontorstid fanns det ingen som kunde ge mig svar förrän nästa dag, säger hon.

För flera år sedan fick 29-åriga Evelina cellförändringar i livmodern. Sedan dess har hon gått på regelbundna kontroller hos sjukvården i Stockholm.

Senast tog hon cellprover i september hos Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge utanför Stockholm.

– Vanligtvis ringer de upp efter fyra till sex veckor. Men den här gången kom aldrig det där samtalet, fast jag tänkte inte så mycket på det. Veckorna gick, säger Evelina.

Fick panik

Och i måndags kom chockbeskedet.

”Hej Evelina. Jag är läkare på Karolinska i Huddinge. Jag har försökt nå dig under dagen för att ställa lite frågor om din kommande operation. Du får gärna svara om du har möjlighet. Tack å hej”.

Meddelandet lämnades i Evelinas röstbrevlåda.

– Jag fick panik. Min hjärna började tänka alla möjliga tankar. Vilken sjukdom har jag? Varför ska jag operas? Hörde jag fel, är det min son som ska opereras?

Eftersom hon lyssnade på meddelandet först på kvällen fick hon inte tag i läkaren eller gynekologiavdelningen på Karolinska.

Först dagen fick hon veta varför hon skulle opereras.

– Läkaren kunde se att jag skulle genomgå en

konisering på livmodertappenEtt kirurgiskt ingrepp för att att bort cellförändringar. . Men han såg inte varför – för av någon anledning stod det inte i min journal, säger Evelina.

Hon fortsätter:

– Han var förvånad över att jag inte visste om operationen. Sedan bad han om ursäkt och sa att det måste ha brustit i kommunikationen i flera led.

”Någonstans har det brustit”, säger Evelina om kontakten med sjukvården.

”Under all kritik”

Till slut fick Evelina kontakt med en läkare på gynekologiavdelningen som kunde berätta om operationen.

– Då sa läkaren att de skickat hem ett brev med information till mig. Jag har ingen aning om var det där brevet tagit vägen – för hem till mig har det i alla fall inte skickats. Det är också jätteläskigt. Vem har det här brevet där det står personlig information om mig?

Evelina känner sig besviken på sjukvården.

– Det är under all kritik att de lämnar det här beskedet via ett röstmeddelande. Jag vet att det inte är den enskilda läkarens fel, men någonstans har det ju brustit. Om de nu tänker skicka brev får de se till att breven kommer fram – och att de i framtiden har två olika sätt som de kommunicerar informationen på.

Karolinska: Beklagar

I ett mejl till Aftonbladet skriver Ronak Perot, sektionschef för gynekologi på Karolinska universitetssjukhuset, att man frångått rutiner.

”Vi beklagar att patienten inte först fick information om sina provsvar innan hon kontaktades med frågor kring operation. Vår rutin är att skicka ut information om provsvar med brev eller att ta kontakt med patienten direkt per telefon. Samtidigt inleds planering för operation så att patienten inte ska drabbas av onödig väntetid.

Han fortsätter:

”Vi beklagar att patienten kontaktades med frågor om operationen innan hon hade nåtts av informationen rörande provsvar och planering som skickades från hennes gynekolog”.