Bytte kyckling – fick glassplitter i munnen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-30

Nu skakas Sverige av ett nytt glaslarm.

Den här gången är det en kund som köpt Ivars kyckling som drabbats.

Kunden ville vara på den säkra sidan. Därför lämnade hon tillbaka Kronfågels djupfrysta kyckling i Icabutiken på Mariehem i Umeå. I stället valde hon Ivars kyckling.

– Jag hann bara ta någon tugga innan det började knastra. Det var glassplitter, säger kunden som vill vara anonym till Västerbottens-Kuriren.

Kunden menar nu att det kommer dröja innan kyckling åter står på menyn hemma.

– Jag hoppas att de löser det här snart för jag vill inte råka ut för detta igen.

Kronfågels produkt

Även Ivars kyckling produceras av Kronfågel, men har inte återkallats från butikerna. Nu har Kronfågel hämtat förpackningen för att undersöka innehållet som kommer från danska anläggningar.

– Det vi kan bekräfta är att vi har fått in en reklamation gällande Ivars kycklingfilé. Representanter från Lantmännen Kronfågel har träffat konsumenten och produkten kommer skickas vidare för analys. Händelsen kommer även att polisanmälas, säger Jenny Fridh som är informationschef vid Lantmännen Kronfågel till Aftonbladet.

Kommer ni återkalla även Ivars kyckling?

– Vi kommer följa samma rutiner som vi följt tidigare. Än så länge är det inte aktuellt med något återkallande.

Även Stinas är Kronfågel

Lantmännen Kronfågel Holding är Nordens största kycklingproducent med marknadsledande position i Danmark och Sverige. Företaget marknadsför sina produkter under varumärken som Kronfågel, Ivars, Stinas och Danpo, står det att läsa på Kronfågels hemsida.

Har ni fått in några reklamationer gällande produkten Stinas kyckling?

– Nej, Inga reklamationer där. Tack och lov.

Var produceras den kycklingen?

– Den produceras på vår anläggning i Kristianstad.

Har det inkommit reklamationer gällande glas i kyckling från den anläggningen?

– Ja, det har det.

Enligt Jenny Fridh finns det inga planer på att återkalla produkten Stinas kyckling.