Aftonbladet

Dagens namn: Uno

Ingrosso frontade Gina Tricots miniskog: ”Luktar greenwashing”

Publicerad 2024-06-11

Med Bianca Ingrosso som frontfigur lanserade modejätten Gina Tricot en klimatkampanj – och lovade sina kunder en egen skog.

Men marken de köpte är för liten för att ens få kallas skog, avslöjar SVT Väst.

– Jag tycker att det luktar väldigt mycket greenwashing, säger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi på SLU.

Satsningen ”Gina Tricot Forest” skulle öka biologisk mångfald och minska utsläppen. Men det hela visade sig vara minst sagt en överdrift, avslöjar SVT Väst i en ny granskning.

– Jag tycker att det luktar väldigt mycket

greenwashingGreenwashing är vilseledande marknadsföring som innebär att företag vill visa sig som miljövänliga genom att belysa enskilda miljövänliga insatser i sin marknadsföring. Källa: Greenpeace.. De försöker göra något stort av något egentligen litet, säger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi på SLU.

Bianca Ingrosso frontade kampanjen.

I sin reklamkampanj, som frontades av Bianca Ingrosso, lovade man att en skog skulle planteras. Och för varje kund som betalade tio kronor extra i Gina Tricots butiker skulle en bikupa byggas.

”Skogen” ligger på en åker i Kalundborg i Danmark. Men när SVT kommer till platsen visar det sig att Gina Tricot bara äger en liten del av marken. Där har företaget Eco Tree planterat 17 600 träd, av dessa har bara Gina Tricot köpt 503 stycken. Och det finns bara två bikupor.

Träden planterades på en åker i Danmark.

Med hänvisning till FN:s livsmedel- och jordbruksorganisation menar SVT att Gina Tricots träd täcker en alldeles för liten mark för att kunna klassas som en skog.

Den är bara 0,16 hektar. För att kallas skog skulle den behöva vara minst tre gånger så stor – 0,5 hektar.

Matts Lindbladh, professor i skogsekologi på SLU.

Gina Tricot: ”Bara goda intentioner”

På ”Gina Tricot Forest” har företaget lagt 80 000 kronor för träden och 28 000 kronor för bikuporna. Det står i kontrast till de 1,8 miljarder kronor Gina Tricot säljer för varje år.

En marknadsföringsexpert uppskattar för kanalen att Bianca Ingrosso fick mellan 5 och 10 miljoner kronor betalt för att fronta kampanjen.

Gina Tricot har lagt drygt 100 000 på träd och bikupor.

Rebecca Watkins, global hållbarhetschef på Gina Tricot, säger till SVT att formuleringen ”skog” är olycklig.

– Jag kan helt ärligt säga att det bara var goda intentioner med denna kampanjen. Att belysa biologisk mångfald, det var fokus, säger hon.

Bianca Ingrosso har avböjt en intervju med SVT och hänvisar alla frågor till Gina Tricot.

Rebecca Watkins, global hållbarhetschef på Gina Tricot, säger att intentionerna var goda.