Riksdagspartier lockar EU-väljare på nätet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-07

60 miljoner kronor.

Så mycket pengar satsar riksdagspartierna på valet till EU-parlamentet i juni.

Och den här gången är nätet viktigare än någonsin när det kommer till marknadsföringen.

Egen kanal Moderaterna har en egen kanal på Youtube där de visar sina senaste filmer.

Barack Obama satsade pengar på att förmedla sitt budskap via nya kanaler som Yourtube och Twitter. Nu har svenska politiker låtit sig bli inspirerade.

– Vi har dragit igång Junilistan på Youtube. Sedan kommer vi att köra via Facebook och bloggar, säger Junilistans pressekreterare Björn Jonasson till Svenska Dagbladet.

Totalt satsar de svenska riksdagspartierna 20 miljoner mer på årets val om man jämför med 2004. Socialdemokraterna har en budget på 25 miljoner kronor och satsar därmed mest av alla. På andra plats kommer moderaterna som lägger ut 15 miljoner kronor, enligt SvD.

Moderater på Youtube

En stor del av pengarna går åt till traditionell marknadsföring och kampanjemetoder. Men nätet används också i allt större utsträckning. Exempelvis kommer moderaterna under EU-valrörelsen att släppa nyheter på nätet i stället för att kalla till presskonferenser, skriver SvD.

– Vi gör filmer löpande. Vi har en egen kanal på Youtube, säger Pär Henriksson som är Moderaternas kommunikationschef.

Mötas i verkligheten

Samtidigt som de olika kanalerna och kommunikationssätten på internet blir allt viktigare för de politiska partierna, fortsätter dock de traditionella vägarna till väljarna också vara viktiga.

– Internet kan aldrig ersätta det mänskliga mötet när det gäller att bygga förtoende. Vi måste ut på gator och torg, säger Ibrahim Baylan som är Socialdemokraternas partisekreterare.