Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Näringslivstopparnas krav på statsministern: Stäng Bromma flygplats

Publicerad 19.28

Bromma flygplats.

Trots att BRA flyg lämnar Bromma flygplats nästa år och att trafiken till och från flygplatsen därmed försvinner, vill regeringen inte lägga ner Bromma.

Nu vädjar tunga näringslivsföreträdare till regeringen att tänka om.

– Vi har två svaga flygplatser just nu. Låt oss i alla fall få upp en flygplats på benen, säger Haval van Drumpt, vd på telekombolaget Tre.

I mitten av september meddelade flygbolaget BRA Flyg att man lämnar Bromma flygplats nästa år för att i stället flyga inrikesflyg till och från Arlanda. Beskedet innebär att omkring 90 procent av trafiken därmed försvinner från Bromma.

Statliga Swedavia, som äger och driver Bromma, meddelade efter beskedet, återigen, att det inte är affärsmässigt logiskt att driva flygplatsen vidare.

Nu är det upp till regeringen att fatta beslut om Bromma.

Men statsminister Ulf Kristersson (M) vägrar stänga. I en intervju med DN nyligen meddelade statsministern att regeringen inte kommer att fatta något avvecklingsbeslut.

– Jag är fortfarande väldigt mån om att rädda svenskt inrikesflyg. Vi kommer inte att fatta några politiska beslut för att lägga ner Bromma, sa statsministern till DN.

Bromma flygplats.

Tidöpartierna är så fast beslutna om att Bromma flygplats ska vara kvar att man skrivit in det i Tidöavtalet.

Näringslivstoppen: ”En massa nostalgi”

Nu uppmanar flera tunga näringslivspersoner statsministern att tänka om.

– Det har börjat sätta sig som en slags sanning att det är svårt att ta sig till och från Stockholm. Det är svårt att komma ur den bilden och det är inte bra, säger Haval van Drumpt, vd på telekombolaget Tre.

Vd:n anser att det är problematiskt att många mellanlandningar nu måste göras i Köpenhamn när resenärer ska till och från Sverige. Dagens läge resulterar i att svenska företags konkurrenskraft blir lidande, enligt Haval van Drumpt.

Haval van Drumpt, vd för mobiloperatören Tre.

Vädjan till statsminister Ulf Kristersson är därmed att lägga ner Bromma för att satsa på att expandera Arlanda med bättre kommunikationer till och från flygplatsen, smidigare incheckning och fler flyglinjer.

– Bromma kommer att försvinna av rent affärsmässiga skäl. Låt det avgöra Brommas framtid i stället för en massa nostalgi, säger Haval van Drumpt.

”Borde inte ha stått från första början i Tidöavtalet”

På torsdagen varslade Swedavia om uppsägning av 90 medarbetare på Bromma flygplats.

”Kapacitetsutnyttjandet har länge varit för lågt och varslet är en följd av de nya marknadsförutsättningarna som kommer med beskedet som SAS och BRA lämnat”, skrev Swedavia i ett pressmeddelande.

Stockholms Handelskammares vd Daniella Waldfogel anser också att regeringen måste tänka om i Bromma-frågan, särskilt efter att BRA Flyg meddelat att man kommer att överge flygplatsen.

– Vi står i praktiken med en tom flygplats. Mindre av debatten borde handla vad vi ska göra med en tom flygplats och mer av diskussionen borde handla om hur vi satsar på Arlanda och räddar svenskt inrikesflyg, säger hon.

Daniella Waldfogel säger vidare att regeringen måste agera snabbt så att övergången av inrikesflyget från Bromma till Arlanda blir smidig.

Hon vill bland annat se förhandlingar med bolaget bakom Arlanda Express för att pressa ner priserna på biljetterna till flygplatsen.

– Bromma blöder pengar och man måste ta pengar från Arlanda för att täcka förlusterna. Det är pengar man i stället hade kunnat ta för att utveckla Arlanda. Det borde inte ha stått från första början i Tidöavtalet att man till varje pris ska behålla Bromma flygplats, säger Daniella Waldfogel.

Stefan Sjöstrand, vd för Skistar, är inne på samma linje. Bolaget äger och driver skidanläggningar i flera delar av landet som påverkas av omläggningen av inrikesflyget, bland annat Sälen och Åre.

– Sverige har tappat konkurrenskraft. Att driva två flygplatser i Stockholm bär sig inte. Nu har ju faktiskt BRA hjälpt regeringen att fatta ett beslut som man har tragglat om i 20 års tid, säger han.

Fotnot: Både Haval van Drumpt och Stefan Sjöstrand sitter i Handelskammarens styrelse.