Saab varslar 750 anställda

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-12

Hårt slag för Trollhättan

Saab Automobile varslar 750 anställda i Trollhättan om uppsägning.

Enligt Saab Automobiles informationschef Eric Geers är varslet ett sätt att få Saab att klara den pågående rekonstruktionen.

– Vi måste få ner kostnaderna, säger han.

Personalen informerades om varslen på torsdagsmorgonen.

– Det är oerhört tråkigt, men tyvärr nödvändigt. Vi måste anpassa antalet anställda efter den minskade efterfrågan på bilarna, säger Gunilla Gustavs på Saabs produktkommunikation.

Saab har tidigare klarat sig utan att varsla under den pågående krisen. Kvällsskiftet lades ner i december, vilket gjorde att runt 350 blev övertaliga. Sedan dess har försäljningen fortsatt att rasa kraftigt.

Anpassa verksamheten

Saabs vd Jan Åke Jonsson sa så sent som förra veckan att processen med att försöka hitta en ny ägare till Saab accelererade. Det ska finnas 7 till 8 intressenter, både inom och utanför bilvärlden.

Är det en intressent som har krävt att ni gör er av med folk?

– Nej, inte direkt. Men när vi har en kostym som passar verksamheten så blir vi mer intressanta för investerare, säger Eric Geers.

Katastrofala månader

Årets två första månader har varit katastrofala för Saabs försäljning. Sedan ägaren General Motors den 17 februari kom med beskedet att man tar sin hand ifrån Saab senast vid årsskiftet har orderingången halverats. Förlusten i fjol var tre miljarder kronor och företagsledningen har bedömt att förlusten i år blir lika stor.

Är det här början till slutet för Saab?

– Nej, det är det inte. Givetvis är det väldigt tufft för dem som drabbas. Men när marknaden återvänder har vi ett bättre utgångsläge, säger Eric Geers och hänvisar till den affärsplan som Saab hoppas kunna sjösätta.

I den ska mer produktion förläggas till Trollhättan. Om planen går i lås skulle det därför behövas nyanställningar.

Lån från EIB

Det avtal som GM-facken hade med företaget om att man inte fick säga upp någon gäller inte längre sedan Saab betraktas som ett självständigt bolag och är under rekonstruktion.

Biltillverkaren har sökt lån på 500 miljoner euro från Europeiska investeringsbanken, men har fått beskedet från EIB att deras ansökan inte kan behandlas innan det finns statliga garantier och en långsiktig finansiell lösning.

Regeringen har från sin sida uttryckligen krävt en säker ägarbild för att ge statliga garantier för Saabs lån i Europeiska investeringsbanken (EIB).

Frågan om arbetstidsförkortning och att senarelägga lönerevisionen, som Volvo Personvagnar slutit avtal med facket om, diskuteras även hos Saab, enligt Anna Petre, chef för samhällskontakter på Saab.

– Vi tittar även på de möjligheterna, säger hon till TT.

”Fullständigt oansvarigt”

– Det här är en direkt följd av att regeringen vägrar garantera lån så att Saab, likt andra europeiska biltillverkare, får del av Europeiska investeringsbankens lån, säger IF Metalls ordförande Stefan Löfven om torsdagens varsel från biltillverkaren i Trollhättan.

Enligt Löfven har regeringen förklarat frånvaron av statliga lånegarantier med att man ”inte vill slösa med skattebetalarnas pengar”.

– Men de hade inte behövt betala ut en krona. Det hade räckt att garantera lån, så hade Saab kunnat få lån direkt från EIB, säger han.

– Vad som nu händer är att de varslade kommer att få del av en statlig lönegaranti, då företaget är i rekonstruktion. Nu börjar slösandet med skattebetalarnas pengar, tillägger han.

– Det är fullständigt oansvarigt agerande. Det är så mycket som står på spel, säger Löfven.

Han anser att regeringen utöver de 4 000 svenska Saab-jobben sätter ytterligare 8 000 arbetstillfällen hos Sverige-baserade underleverantörer på spel.

– Vi är uppe i 12 000–13 000 människor. Det kommer kosta miljarder kronor för staten.

Blocket Jobb - Lediga
jobb