Experten: Syftet är inte att provocera

Publicerad 2015-01-13

Förstasidan av nya numret av satirtidningen Charlie Hebdo. Jan Hjärpe, professor och islamolog tolkar den som positiv:
– Det är helt klart att syftet inte är att provocera. Den föreställer profeten Muhammed och har en tår i ögat och ser väldigt ledsen ut. Han håller skylten där det står ”Je suis Charlie”. Vad den syftar till menar jag är det faktum att den stora majoriteten muslimer och troende inte accepterar det här våldet.

I nästa veckas nummer av Charlie Hebdo pryds den av ingen mindre än profeten Muhammed.

Enligt islamologen Jan Hjärpe är karikatyren inte tillför att provocera:

– Den symboliserar deras sorg.

En vecka efter terrorattentatet mot satirmagasinet Charlie Hebdo publiceras nästa nummer av tidningen.

Det är lite tunnare än vanligt men ska ges ut i tre miljoner exemplar.

På förstasidan står det direkt under tidningens logga ”Allt är förlåtet" och under det en karikatyr av den islamiska profeten Muhammed med skylten ”Jag är Charlie.”

Jan Hjärpe, professor och islamolog tolkar den som positiv:

– Det är helt klart att syftet inte är att provocera. Den föreställer profeten Muhammed och har en tår i ögat och ser väldigt ledsen ut. Han håller skylten där det står ”Je suis Charlie”. Vad den syftar till menar jag är det faktum att den stora majoriteten muslimer och troende inte accepterar det här våldet.

”Symboliserar deras sorg”

17 personer dödades i Paris i förra veckan under terroristernas framfart under tre dagar.

Bröderna Chérif och Saïd Kouachis var uttalade jihadister, troligtivs tränade i Jemen. De uttalde ”allahu akbar”, ”gud är stor” innan kulregnet sprutade över journalisterna. Och att ”Vi har hämnats profeten.”

Efter dådet har olika islamistgrupper men också vanliga medborgare tagit avstånd från detta.

Charlie Hebdos framsida är ett uttryck för detta, menar Hjärpe.

– Den symboliserar deras sorg över att religionen komprometteras på det här sättet genom att man framställer profeten som den som gråter och som solidariseras med Charlie.

Hjärpe är medveten om att bilden trots allt karikatyren kommer tolkas på olika sätt.

– Extremister av olika slag reagerar alltid negativt. På samma sätt som ord kan bilder alltid tolkas på olika sätt beroende på vilken förinställning man har.

Hade inget val av karikatyr

Det finns dessutom inget enkelt svar på frågan om hur islam ser på karikatyrer av profeten rent generellt.

– Det är väldigt olika. Om man ser på det som brukar kallas bildförbudet så är det något som har tillämpas i västlig islam men inte i östlig. Det har väldigt mycket att göra med föreställningen där också. Jag tror att när man reagerar negativt så är det när man ser att syftet är negativt, när det är att provocera. Men jag tror att folk börjar vänja sig nu.

Den kvarvarande redaktionen av Charlie Hebdo hade inget val inför det kommande numret. Därför valde de att ta med Muhammed på förstasidan även denna gång, tror Hjärpe:

– Det var naturligtvis nödvändigt för dess egen skull. Annars så skulle man ju givit ytterligare en seger åt extremismen. Det här tycker jag var en bra lösning.