”Zara lärde oss att vara otrevliga mot kunderna”
Publicerad 2024-04-09
Zaras kunder är vana vid att personalen är otrevlig.
Skälet: de anställda litar inte på varandra och uppmuntras att vara ovänliga.
– Personalen ska vara lite översittare mot kunderna. Det skapar en aura av att Zara är finare, lite high class, säger en ex-anställd.
200 sekunders granskning av spanskägda klädkedjan Zara ger en förklaring till varför kunderna inte får samma service som i andra affärer.
– De lärde oss att inte vara trevliga mot kunderna. Och om halva teamet är otrevligt så går man i det negativa spåret, säger en ex-anställd och fortsätter:
– Fokuset är inte på kunderna. Vi vet att vi säljer ändå. Fokus är på att pumpa ut kläder.
– Personalen ska vara lite dryg, inte serviceminded, säger en annan ex-anställd.
Chefernas dåliga inflytande skapar också en intern konkurrens:
– Jag är van att jobba på olika arbetsplatser. Här hade ledningen skapat en otrevlig kultur som sipprade ner till de anställda. När jag var ny sa ingen ens ”hej”. Alla var rädda om sitt eget skinn.
”Många som inte dök upp”
Michaela Berg, 34, som jobbade i Zaras Nacka–butik 2008-09, berättar:
– Cheferna hade sina favoriter. När jag var den svaga i gänget så blev jag den som de frös ut lite, och kollegorna tog chefernas parti.
– Man kunde inte lita på någon riktigt. Det är inte som en vanlig arbetsplats att man kan anförtro sig till någon. Men när man kommer direkt från gymnasiet tycker man inte att det är så konstigt.
– Det var inte trevligt. Det var många som inte dök upp helt plötsligt. De ville inte jobba kvar, säger Michaela Berg.
Men det är inte bara chefernas otrevlighet som orsakar misstämning. Den beror också på underbemanningen:
– Kollegorna var inte så bra mot varandra, på grund av stressen, säger en ex-anställd.
– Många tycker att personalen är otrevlig. Men ledningen lät oss inte ge bra service. Fokus låg på att städa, hålla butiken i skick. Kom de på oss med att hjälpa en kund extra mycket så fick man en utskällning, säger en annan ex-anställd.
”Ljuger för kunderna”
En tredje ex-anställd håller med om att fokus inte ligger på kunderna, särskilt inte dagar när det är mycket kunder i butikerna:
– Cheferna bryr sig inte. De säger ”det är ingen fara, låt det bli kaos, vi fixar det”. De menar att kunderna handlar ändå, säger hon och fortsätter:
– Kunderna kommer tillbaka för att det är så billigt och för att Zara har ”fast fashion”. Om en vanlig klädbutik har tusen kollektioner, så har Zara 11 000 kollektioner.
Men om kunderna kommer för att reklamera ett klädesplagg stöter de ofta på patrull:
– Vi har nollvision på reklamationer. Tanken är att inga reklamationer över huvudet taget ska godkännas. Bara managers fick hantera reklamationer, de hade ett manus för vad de skulle säga. Det tjänar bolaget mycket pengar på, säger en ex-anställd.
Personalen ljuger också kunderna rakt upp i ansiktet, enligt en ex-anställd:
– Anställda sa att saker inte fanns, för man orkade inte gå till lagret.