Zaras svar på kritiken: ”Vi beviljar inte intervjuer”
Publicerad 2024-04-09
Zaras svenska ledning vägrar svara på 200 sekunders frågor.
Den spanska pressavdelningen mejlar att företaget inte beviljar intervjuer och att de inte har någon talesperson tillgänglig.
Till slut skickar de ett icke undertecknat mejlsvar från ”officiella källor för Zara”
Under arbetet med att granska arbetsförhållandena i Zaras butiker har 200 sekunder upprepade gånger sökt ansvariga chefer.
Vid ett första telefonsamtal med företagets Nordenchef Eirik Steen vill han inte svara på frågor. Han hänvisar istället till en pressavdelning i Spanien.
Därifrån kommer svaret:
”Vänligen notera att vi inte beviljar intervjuer, inte heller har en talesperson tillgänglig för ett samtal”.
”Har nolltolerans”
Vi ombeds ställa frågorna via mejl.
Efter ett par dagar kommer svaret från, som det heter, ”officiella källor för Zara”.
Där står bland annat att företaget har nolltolerans mot diskriminering och kränkande särbehandling, att målet är en inkluderande arbetsmiljö, att Zara ”placerar jämlikhet och respekt för mänskliga rättigheter i kärnan av vår verksamhet”. Om anställda har klagomål uppmanas de att vända sig direkt till företaget.
”Experter hjälper oss”
Vid ett andra telefonsamtal med Nordenchefen Eirik Steen säger han att han ”definitivt” har ansvar här och att det ”definitivt” inte är en företagspolicy att chefer inte får uttala sig, men att företaget har professionella kommunikationsexperter ”som ska ta hand om de här jobben”.
När vi frågar om han inte kan klara kommunikationen på egen hand svarar han:
– Jo, definitivt kan jag det, men jag har ju experter som hjälper oss alla i företaget att hantera kommunikationen med pressen.
Läs Zaras officiella svar här nedanför.
Zaras svar:
Kära Herr Aschberg,
Tack för din förfrågan. Även om vi inte känner igen bilden du målar av vårt företag – baserat på den senaste återkopplingen vi fått från våra medarbetare om arbetsmiljön och vår dagliga samverkan med deras fackliga representanter och skyddsombud – så är situationerna du beskriver allvarliga och förtjänar vår fulla uppmärksamhet då de inte på något vis återspeglar det företag vi är.
Vänligen notera att vi kan ge följande svar som du kan tillskriva officiella källor för ZARA:
Hos Inditex tror vi på styrkan med mångfald och inkludering som drivkrafter för en stark företagskultur. Vi vill designa möjligheter för alla och har implementerat en noll-tolerans policy för alla typer av diskriminering eller kränkande särbehandling. Vår mål är att bygga mångfaldiga team där alla anställda bidrar med sina unika perspektiv och erfarenheter och kan känna sig säkra i en inkluderande arbetsmiljö.
Som en del i detta arbetar vi hårt för att förse våra anställda med en trygg samvaro, fri från alla former av rasism eller diskriminering. Detta gäller inte bara för våra anställda men också för våra kunder. Mångfald är en del av vår identitet, och därför placerar vi jämlikhet, respekt för mänskliga rättigheter, och kampen mot rasism i kärnan av vår verksamhet.
I våra ZARA butiker i Sverige arbetar för nuvarande medarbetare med 66 olika nationaliteter, vilket innebär att en stor andel av våra anställda har en invandrarbakgrund. Dessa personer utgör en värdefull del av våra team.
Vidare vill vi förtydliga att säkerhet för våra anställda och kunder är en prioritet för oss, och likaså är vår samverkan med våra anställda och deras valda representanter för att säkra att detta mål uppnås. Medan vi i dåtiden har haft problem med tillgängligheten för ett antal av våra nödutgångar så har vi arbetat hårt i samverkan med Arbetsmiljöverket och våra lokala skyddsombud och saken är numera löst.
Vi ber alla nuvarande eller föredetta anställda som kan känna igen sin erfarenhet hos oss i dina ord att direkt ta kontakt med oss, eller med sitt lokala fackförbund, så att vi tillsammans kan ta de åtgärder som krävs för att skapa en bättre, tryggare miljö för alla, samt så att vi kan rätta fel som på något sätt kan kan ha uppstått med enskilda anställdas kompensation eller andra typer av ärenden.