CNN nobbar Obamas tv-kupp

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-29

Obama köper 30 minuters reklamtid i sex tv-kanaler – men CNN tackar nej

I kväll är det dags för Obama-tv i USA:

En reklamfilm, sex kanaler, 30 minuter prime time.

Men av CNN får han nobben.

Barack Obama har med sin stora kampanjkassa råd att satsa hårt på tv-reklam.

Demokraternas presidentkandidat har kampanjkassorna fulla.

Att stora summor spenderas på tv-reklam är därför knappast konstigt. Bara under de två första veckorna i oktober satsade hans team 82 miljoner dollar för att nå genom rutan ut till folk.

En satsning som kulminerar klockan 02.00 svensk tid.

Får nobben

Under 30 minuters oavbruten reklamtid kommer han att framföra sitt budskap i sex amerikanska tv-kanaler – på bästa sändningstid.

NBC, CBS, FOX, Univision, BET, MSNBC och TV One hör till de som ska kabla ut Obamas budskap.

Men av CNN får han nobben.

Enligt kanalens talesperson, som citeras i diverse bloggar, vill man inte avbryta sin programtid genom en 30 minuter lång reklamfilm.

Missar en miljon dollar

– Vi använder hellre vår sändningstid till att täcka kampanjen, kandidaterna och diverse frågor, lyder budskapet.

Nyhetsbyrån AP uppger att kanalen går miste om cirka en miljon dollar då man tackar nej till presidentkandidatens förfrågan.

Vilket kanske ändå kan vara ett smart drag – alla är nämligen inte helt förtjusta i att ordinarie sändningar avbryts.

Upprörda röster har hörts från exempelvis baseboll-kretsar. I kväll spelas femte finalmatchen mellan Philadelphia Phillies och Tampa Bay Rays och matchen kan nu komma att skjutas upp på grund av Obamas tv-kupp.

Dotterns missnöjd

En annan som uttryckt sitt missnöje är – Obamas dotter Malia, 10.

I Jay Lenos talkshow berättade i måndags presidentkandidatens fru, Michelle Obama, hur Maila blivit orolig då hon fick höra att pappa skulle vara ”överallt i tv”.

– Ska du avbryta min tv, lär hon ha frågat – men lugnat sig med beskedet att han inte skulle synas i Disney Channel.

I amerikanska medier frågar sig experter nu om det kan bli för mycket av det goda. Kan överdrivet kampanjande få motsatt effekt?

De flesta tycks dock vara överens: Svaret är nej.

”Som fotboll”

Till och med Alex Castellanos, republikanernas politiske strateg i mediefrågor, erkänner att det finns få saker som är bättre än tv-sänd reklam.

– Det är som fotboll. Folk kan klaga över att ett lag drar ifrån – men det är fortfarande det laget som vinner, säger han till Politico.com.

Inför valet 2004 slog George W Bush alla gamla rekord då hans kampanjteam satsade 188 miljoner dollar på reklam i tv.

Obama är dock ett strå vassare i år. Beräkningar visar att priset för hans tv-tid väntas landa en bra bit över 200 miljoner dollar – utan att kostnaderna för primärvalen inkluderats.

ANNONS