Rekordsommar för Aftonbladet TV

Publicerad 2016-08-22

Aftonbladet TV slår tittarrekord – mitt i sommaren.

Fler besökare än någonsin ser på webb-tv, och de tittar mer och mer vid varje besök.

– Efter en rekordsommar storsatsar vi nu på hösten med stora nyhetshändelser, sportsatsningar och nya program, säger Lotta Folcker, chef Aftonbladet TV.

En extremt nyhetsintensiv sommar visar att Aftonbladet är svenskarnas förstahandsval som nyhetskälla. Mitt i högsommaren hade Aftonbladet TV mer trafik än någonsin tidigare. Och det är tittandet i mobilen som står för det stora trendbrottet.

– Vi har jobbat hårt för att förbättra upplevelsen i mobilen. Det är kul att se att det arbetet lönar sig, säger Lotta Folcker.

Dramatiska händelser som terrordådet i Nice och kuppförsöket i Turkiet gjorde den 15 juli till den överlägset mest trafikerade dagen genom tiderna. Juli var också den bästa månaden någonsin i mobil och tablet, och den näst bästa totalt.

– Det är tydligt att det inte spelar någon roll om man befinner sig i hängmattan, på stranden eller i sommarstugan. När världen skakar vänder sig svenskarna till Aftonbladet TV. Det visar att vår strategi att bygga Sveriges bästa breaking news-bevakning har varit helt rätt, säger Martin Ekelund, nyhetschef Aftonbladet TV.

”Är ett kvitto”

Andelen Aftonbladetbesökare som startade minst ett tv-klipp ökade på alla plattformar.

– Det är ett kvitto på att vi har innehåll som våra tittare vill se, men också en indikation på att vi fått fler tv-frälsta användare som kommer att fortsätta se på Aftonbladet TV, säger Lotta Folcker.

Vid sidan av nyhetsrapporteringen har sportbevakningen och det breda programutbudet bidragit till rekordsiffrorna i sommar. I Sportbladet News får tittarna de skarpaste analyserna av Sportbladets omtyckta profiler och bilder från de stora nyhetshändelserna, det senare tack var ett tätt samarbete med Viasat.

Morgonshowen AB Morgon och en rad program som Out of Office, Sveriges fulaste trädgård, Sommargrillen och Glammigt har varit igång hela sommaren och överträffat alla förväntningar. Aftonbladet TV fortsätter också testa nya grepp, ny teknik och nya format. De senaste exemplen är sommarens VR-sändningar (virtual reality) från fotbolls-EM och svältkatastrofernas Malawi.

Satsar på presidentvalet

Nu väntar en höst med ett historiskt amerikanskt presidentval den 8 november. Aftonbladet TV hårdsatsar för att ge tittarna den bästa bevakningen inför och under valet. Karin Magnusson leder sändningarna, assisterad av Henrik Torehammar.

– Amerikanska valet är en riktig rysare, ett val som riskerar att förändra världen. Vi kommer att bevaka det på alla möjliga tänkbara sätt. Dessutom storsatsar vi på bland annat World Cup i ishockey och prins Alexanders dop i september. Nyckeln är att vi har en nyhetsorganisation som alltid är på tårna. I dag räknar tittarna med att vi sänder live när det händer, säger Lotta Folcker.

Största aktören

TV-satsningen är också en affärsmässig succé. Enligt MMS, som mäter tv-reklam, var Aftonbladet den största aktören med den största reklamandelen, hela 35 procent, under sommarmånaderna.

– Annonsmarknaden svalnar normalt under sommaren, men med de satsningar som är gjorda har vi lyckats vända trenden. Det resulterar i att vi ständigt attraherar nya annonsörer och de ser en tydlig effekt av sin annonsering, säger Anders Wallner, säljchef.

En extremt nyhetsintensiv sommar visar att Aftonbladet är svenskarnas förstahandsval som nyhetskälla. Mitt i högsommaren hade Aftonbladet TV mer trafik än någonsin. Och det är tittandet i mobilen som står för det stora trendbrottet.

Magnus Ringman, stabschef

Följ ämnen i artikeln