Aftonbladet

Dagens namn: Silvia, Sylvia

Unga svälter sig efter influerares bilder

Lisa Svensson/TT

Publicerad 2024-08-04 09.57

Onaturligt indragen mage, framhävda revben och höftben i en konstig pose. När väldigt smala kroppar framhävs i bilder på sociala medier riskerar det att trigga unga till ätstörningar.

– Vissa influencers fullständigt skiter i vilka signaler de skickar ut, säger Camilla Gervide, skribent på Bloggbevakning.

Bilder med fokus på exempelvis benknotor, tydlig ryggrad och revben som kallas “pro-ana”, och syftar på ett ätstört utseende. De flödar på sociala medier och är ”rent av hälsovådliga” eftersom ätstörningar är en vanlig dödsorsak hos unga i dag, säger Lisa Thorell, professor i psykologi vid Karolinska institutet.

– Dessa influencers publicerar bilder där de har extremt lite kläder på sig och i konstiga poser som förstärker vissa extrema smalhetsideal. När unga tittar på bilderna som influencers lägger ut så kan detta bidra till att fler får ett ätstört beteende.

Låg självkänsla

I Thorells forskning har den starkaste effekten av ”pro-ana”-material visat sig vara utseendefixering, vilket i sin tur är kopplat till låg självkänsla.

– Många säger att de har hittat nya fel på sin kropp via sociala medier. Jag tycker inte att vi ska sluta reagera på de här riktigt ätstörda bilderna. Rent objektivt mår de här personerna inte bra.

För drygt ett år sedan höjde Camilla Gervide rösten mot att svenska influerare fyllde sina flöden med pro-ana-bilder och videor. Hon tar två kreatörer som exempel, som båda gjort reklam för samma klänning med öppen rygg. Den ena bilden föreställde en sittande kvinna i en fin klänning, med fokus på plagget. Den andra reklambilden har annat fokus.

– Hon sjunker ihop så mycket hon bara kan för att ryggraden ska sticka ut mest av allt. Det är bara ett skelett på ryggen. Det handlar inte om att smala kroppar inte får finnas, problemet är vad man väljer att fokusera på i sin bild, säger Gervide.

Ta större ansvar

Lisa Thorell anser att influerare inte borde lägga ut nästan nakna bilder som fokuserar på att förstärka smalhetsideal, utan hoppas att de söker hjälp för problemen.

Därför, menar Thorell, borde exempelvis Tiktok och Meta ta ett större ansvar och införa regler som gör att det inte går att lägga ut bilder med fokus på smalheten.

– När jag intervjuar ungdomar om det här så är de fullt medvetna om att de själva inte mår bra av innehållet de ser. Men det är ju ett beroende och det är därför man väljer att titta på det.

Lukasz Lindell, kommunikatör på Tiktok, uppger för TT att man dagligen arbetar med dessa frågor.

– Vårt mål är ju inte att någon ska må dåligt av att vara på vår plattform, säger han.

TT har även sökt Meta utan framgång.

ANNONS