Hannas ätstörning triggades av bilderna
Uppdaterad 2024-08-05 | Publicerad 2024-08-04
När Hanna Bergwall var i tonåren var hon svårt sjuk i anorexi. Bilder på väldigt smala människor på nätet bidrog till hennes långdragna sjukdomstid.
– ”Jag vill också se ut sådär”. Det blev som inspiration att fortsätta med det jag gjorde, säger hon.
Bilder på framgångsrika tjejer som framhäver indragen mage, ryggrad eller revben syns återkommande på sociala medier. Fenomenet kallas ”pro-ana”, vilket syftar på att bilderna visar anorektiska ideal.
Hanna Bergwall var sjuk i anorexi när hon var i yngre tonåren. Då, precis som nu, flödade internet av sådana bilder. Då förstod hon inte att de var problematiska.
– Jag tänkte inte på det på det sättet. Jag ville ju vara smal. Jag såg bilderna som något positivt.
Hanna Bergwall säger i dag att hon är helt säker på att bilderna haft betydelse för hennes sjukdomsförlopp.
– De gjorde det svårare att bli frisk, jag blev liksom triggad av dem hela tiden.
Det tog tio år innan hon blev frisk.
Inte fel att vara smal
För ett år sedan, när en debatt om pro-ana-bilder briserade, var Hanna Bergwall en av dem som höjde rösten. Sedan dess har många hört av sig till henne.
– Jag har haft mammor som har skrivit till mig att deras nioåriga döttrar vill börja spy för att Bianca Ingrosso gör det, säger hon med hänvisning till den välkände influeraren och entreprenören som flera gånger pratat öppet om sina ätstörningar.
Hanna Bergwall är tydlig med att det inte är fel med att vara smal, hon själv är ju det. Snarare är problemet hur man väljer att framhäva exempelvis benknotor i onaturliga och konstiga vinklar. Speciellt om man som influerare berättat att man har en ätstörning.
– Det handlar inte om personens kropp, utan om vad man sänder ut för budskap. Det måste man kunna kritisera.
När pro-ana-innehåll är det som säljer, genererar pengar och ökar följarskaran blir det lätt att som ung betraktare koppla ihop utseendet med framgång, vilket kan vara triggande för många, säger Bergwall.
En förtroendebransch
I dag är Hanna Bergwall frisk från sin ätstörning och blir inte längre triggad när bilderna kommer upp i hennes flöde. Däremot har hon valt att inte följa vissa svenska influerare.
– Jag är glad att jag inte är där, men det är klart att jag får ju bromsa så jag inte tittar på det för mycket, för då kan man bli triggad.
Hanna Bergwall tycker att techbolagen borde ta större ansvar men att ansvaret även ligger på influerare som grupp och på den enskilda kreatören och dess varumärke.
– De har ju yttrandefrihet, de får lägga ut vad du vill. Däremot tycker jag att man har en moralisk skyldighet att ta ansvar. Det är ändå en förtroendebransch.
Rättad: I en tidigare version angavs två olika efternamn för Hanna Bergwall.