”Payday 2”-succé ger Starbreeze en boost
Publicerad 2013-10-28
Prisade multiplayerspelet en miljonsäljare
Svenska spelutvecklaren Starbreeze har några tunga år bakom sig.
Men nu verkar det som att allt har vänt – tack vare försäljningsframgångarna för .
Ett spel som även prisats på Golden Joystick Awards i London.
Starbreeze har en gedigen framgångshistoria bakom sig. I början av tvåtusentalet var de antagligen Sveriges hetaste spelstudio när de släppte spel som
och
, men därefter har företaget brottats med personalavhopp och nedlagda projekt.
Snabb försäljningssuccé
Nu verkar det dock som att Starbreeze är på väg tillbaka till toppen. Och allt är tack vare succén för multiplayerspelet
. I mitten av september avslöjade Starbreeze att man sålt mäktiga 1,58 miljoner exemplar av spelet efter bara en månad i handeln.
Och som ett resultat har börsvärdet stigit radikalt. Dagens Industri rapporterar nu att Starbreeze är värderat till drygt en miljard kronor.
Vann över ”Battlefield 3”
Grädden på moset: priset för bästa multiplayerspel på Golden Joystick Awards i helgen.
– Vi är överväldigade. Tio miljoner spelare var med och röstade fram ”Payday 2” som ”multiplayer game of the year”. Vi slog ”Battlefield 3” som kom på andra plats, säger Starbreeze vd Bo Andersson Klint till DI.