Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Marknadsför ”Bayonetta 2” med hjälp av Playboy

Uppdaterad 2014-10-29 | Publicerad 2014-10-28

Nintendo tar till kontroversiellt reklamgrepp

Nintendo målas ofta upp som ett väldigt barnvänligt spelföretag.

Men nu tycks den japanska jätten vara mån om att ändra den bilden.

Nyligen avslöjades nämligen ett samarbete mellan Nintendo och herrmagasinet Playboy.

I fredags släpptes Nintendo-exklusiva actionspelet ”Bayonetta 2” till Wii U. Spelet har kritiserats i media för att det översexualiserar hjältinnan, men dessa anmärkningar tycks inte ha bitit på Nintendo.

Playboy i ”Metal gear solid 4”

Nu har nämligen ett samarbete mellan spelföretaget och Playboy avslöjats – vilket resulterat i en serie bilder där modellen Pamela Horton tagit på sig samma utmanande mundering som spelets protagonist.

Playboy har lierat sig med många spelutvecklare genom åren och faktiskt även fått in material i själva spelen. I titlar som ”Metal gear solid 4”, ”Dead rising 2” och ”Mafia 2” kan spelaren hitta och bläddra i Playboy-tidningar.

Inget säkert kort

Att sälja spel med sex funkar dock långtifrån alla gånger. 2002 släppte Acclaim bmx-spelet ”BMX XXX” som fick stor uppmärksamhet för sitt barnförbjudna innehåll – vilket bland annat inkluderade filmade sekvenser med kvinnliga strippor. Sony tvingade Acclaim att censurera Playstation 2-versionen av spelet och täcka över de blottade brösten. I slutändan var det knappt någon som köpte spelet, trots uppmärksamheten.