Han får känslorna att fatta eld
Publicerad 2012-09-01
Leonard Cohen
Hans kropp kan verka svag, men han släpar in det tyngsta som en scen kan bära:
Någonting att säga.
Rent fysiskt tar han liten plats. Han sällar sin röst till ett av instrumenten: den kropp som fraktar den får smälta in bland bandet. En lysande, lyhörd, omfångsrik orkester, som bidrar till värmen i det här.
Rent psykiskt handlar allt om honom. Det vilar som en bitterljuv hinna över konserten, denna tre och en halv timme långa filtrering av ett livsverk: känslan av att höra en 77-åring som kan berätta. Han har en röst och en historia och en kort tid kvar för att sjunga sina sånger om den.
Återupplivar ”Hallelujah”
Det är inte i några vilda crescendon som känslorna tar eld. Det är när han, i total tystnad, reciterar ”Anthem”-textens ord om sprickan i allt där ljuset kommer in. Det är när han får fullmånen som strålkastare i en brännande ”The partisan”. När han borrar basrösten mot underjorden i ”Bird on the wire”. När han i sakrala ”Come healing” låter systrarna Charley och Hattie Webbs enorma stämsång bryta mot hans skrovliga. När han gör ”Hallelujah” med en skev, tärd innerlighet som återupplivar den från ”Idol”-döden.
Hela tiden lyser löftet som han inflikar i den sistnämnda:
”I didn’t come here to Gothenburg to fool you.”