Kippar efter andan

Publicerad 2014-05-11

Folktomt – men Nine Inch Nails är en fantastisk upplevelse

105 LADDADE MINUTER Nine Inch Nails spelning på Hovet i går sågs bara av 5 000 personer. Men de som var där fick en fantastisk upplevelse av Trent Reznor och hans band.

Läktarna har fler hål än den ­grekiska statsbudgeten.

Trent Reznor säger att han har varit på uselt ­humör de ­senaste dagarna.

Summan av detta?

En fantastisk upplevelse.

Den naturliga slutsatsen heter som alltid ”Hurt”.

Den där självdestruktivt förvridna balladen som Johnny ­Cash klädde av in på bara venerna och därigenom visade hur skör hinnan mellan skönhet och äckel understundom kan vara.

Att konserten avrundas där är ju så naturligt. Inte minst då stycket knyter ihop påsen runt Reznors egna liv och hans resa från ångestriden narkoman till Oscarvinnande kompositör och stadgad tvåbarnsfar.

Generöst och läckert

Två ytterligheter som på 20 år har tagit ­honom från ”Mr self destruct” till att be herren om vägledning, likt i kvällens tolfte nummer, om så tillåts.

När dessa motsatser får knota och skava mot varandra under 105 laddade ­minuter är det stundtals så att man kippar efter andan. Det kan handla om ett ­utmärkt samspel mellan musiken och en offensiv ljusdesign (”March of the pigs”), projektionsdraperiet som illustrerar konsertens mer krävande mellanakt eller trummisen Ilan Rubins Animal-tokiga bananas­explosion i ”Piggy” - kvalitetstänket är generöst och läckert.

På sina håll kan låtvalen emellertid te sig aningen märkliga.

Sådant som stör

Jag kan förstå och respektera Reznors ambition att beröra varje tidsperiod i Nine Inch Nails eklektiska historia, men då det ­fantastiska ”With teeth” ­bara får bidra med singel­spåret ”The hand that feeds” hade det varit delikat att få sätta tänderna i någon mer munsbit därifrån, i stället för exempelvis elektro­psalmen ”Find my way”.

Kalla det detaljer, men det är sådant som kan störa. Även om så mycket ­annat är rent ut sagt fantastiskt.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln