Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

ARN-chefen: Otrolig ökning av anmälningar

Resebolag håller inne miljoner av resenärernas pengar

Uppdaterad 2020-06-15 | Publicerad 2020-06-11

Flera företag håller inne med miljoner av sina kunders pengar sedan flyg ställts in på grund av coronapandemin.

– Vi gör saker som vi aldrig skulle ha gjort under andra omständigheter, säger Deniz Jensen vid researrangören Sunweb.

Därför skapar coronaviruset en ekonomisk krisDärför skapar coronaviruset en ekonomisk kris

En av dem som väntar på återbetalning är Kerstin Pettersson, 72, från Nykvarn. Tillsammans med sin man hade hon bokat en resa till Turkiet i juni för 14 000 kronor. I mitten av mars kom UD:s avrådan – och resan ställdes in.

– Då kontaktade vi resebolaget Sunweb och frågade när vi skulle få tillbaka våra pengar. Nu är det juni och vi har fortfarande inte fått något, säger hon.

Enligt lagen ska den som har bokat en resa få tillbaka hela beloppet om resan blir inställd. Och det ska dessutom gå snabbt. Vad gäller flyg ska det ske inom sju dagar, för paketresor inom fjorton dagar.

– Det är förskräckligt att de inte gör som lagen föreskriver. Vi har anmält bolaget till Konsumentverket och försökt med alla påtryckningsmetoder som finns men inget händer, säger Kerstin Pettersson.

”Pengarna ska inte komma från konsumenterna”

Kerstin Pettersson har anmält Sunweb till Konsumentverket, något hon är långt ifrån ensam om. Myndigheten har fått in hela tio gånger fler anmälningar om paketresor i april och maj, jämfört med samma månader 2019.

Även Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har märkt en kraftig ökning. Mellan den 1 april och den 4 juni fick ARN:s reseavdelning in 2 801 anmälningar. Under motsvarande period förra året var antalet anmälningar 1 044.

– Anmälningarna har ökat med nästan 200 procent, det är en otroligt stor ökning. Besluten om hur vi ska hantera detta kommer att presenteras om ungefär en vecka, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN.

Kerstin Petterson, 72, har anmält företaget Sunweb till Konsumentverket.

För Kerstin Petterssons del innebär detta att hon ligger ut med många tusenlappar. För andra är det ännu värre än så.

– Våra 14 000 kanske är futtiga i sammanhanget, men jag har varit i kontakt med flera barnfamiljer som har fått hela sin semester förstörd eftersom bolagen sitter på deras semesterkassa, säger hon.

”Det är odrägligt”

I flera mejl från resebolaget Sunweb till Kerstin Pettersson skriver företaget att de dels inväntar ett stödpaket från regeringen, dels att de väntar på att få tillbaka pengar från sina leverantörer.

– Vi får samma svar hela tiden, de har tusen undanflykter att komma med men ingen konkret hjälp. Det är odrägligt, säger hon.

När Aftonbladet kontaktar Sunweb får vi samma svar som Pettersson, att de inväntar ett statligt stöd.

– Situationen är rent ut sagt fruktansvärd. Vi äventyrar hela företaget och gör saker som vi aldrig skulle ha gjort vid andra omständigheter, säger företagets Skandinavienchef Deniz Jensen.

– Annars hade vi aldrig låtit kunderna vänta på sina pengar.

Sunwebs Skandinavienchef Deniz Jensen.

När kommer de få tillbaka sina pengar?

– Om vi inte får något statligt stöd så vet jag faktiskt inte. Det kan jag inte svara på, säger han.

På grund av det stora antalet anmälningar har Konsumentverket inlett en tillsyn mot resebolagen SAS, Tui, Norwegian och Ving.

– Vi har haft viss förståelse hittills, men det är ju ändå så att pengarna ska inte komma från konsumenterna här. Det finns konsumentskyddande regler och de är väldigt tydliga, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.