Det känns verkligen som ett slag i fejset
Det är ett hårt slag i ansiktet mot dem som är arbetssökande, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LO-ordförande, till Aftonbladet.
Oj då, Vad är det som har hänt?
Har regeringen backat på sitt löfte om att ta bort differentieringsavgiften i a-kassan? Har man låtit sig inspireras av den brittiska högern och inför ett ”workfare”-system – där folk arbetar men får bidrag i stället för lön? Eller har Thorwaldsson upptäckt att regeringen skyfflar in mer pengar i Fas 3 i stället för att lyda riksdagens order att lägga ner alltihop?
Nej, Moderaterna har bytt logotyp.
Vi tar det igen. Moderaterna har bytt logotyp. Från det bulliga, gamla Gösta Bohman-M:et till ett stramt gement m – som är förvillande likt ett visst jordnötschokladgodis. Och så påtalar man – precis som man gjort sedan 2005 – att man är ett ”arbetarparti”.
Det är detta som orsakar blodstörtning i LO-borgen.
Okej.
Mycket går att säga om Moderaternas nya logotyp. Att den är jätteful känns som det mest begåvade.
Fast frågar du Kent Persson – Moderaternas illistige partisekreterare – finns det förstås ännu mer begåvade saker att säga. Så här säger han – och det förtjänas faktiskt att citeras rakt av:
– Vår förnyelse bygger på att vi förnyar oss politiskt och språkligt men också bildligt. Det är så vi kan visa väljarna att vi är i rörelse. (...) Vi har också en ny logga som vi tycker är fin och som förhoppningsvis skapar energi runt om i partiet.
Socialdemokraterna har också lanserat ett slugt kommunikationsknep. Nej, sin groteska partisymbol tänker man behålla.
I stället har man lanserat en mobilapplikation där Stefan Löfven leker väckarklocka. Med ibland barsk, ibland sinnlig stämma uppmanar oppositionsledaren sömniga svenskar att stiga opp och skapa tillväxt.
I ett land befolkat av lutheranska masochister som älskar sina smarta telefoner lika mycket som Killinggänget-karaktären Veiron i ottan kanske det går hem.
Ja, snart är det val!