’Ett slag i ansiktet’

Publicerad 2013-10-10

Toppsossar och läsare rasar mot Moderaternas nya logga Kent Persson (M): Är tydligt vem som sätter jobben först

Moderaterna kallar sig nu formellt för ”Sveriges ­arbetarparti”.

Men den nya loggan hann knappt presentas innan kritiken briserade.

– Det är ett hårt slag i ansiktet mot de som är ­arbetssökande, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LO-ordförande.

Efter valkatastrofen 2002 förändrades Moderaterna både politiskt och grafiskt. 2005 lanserades ”De nya Moderaterna” och det bulliga M:et fick stå tillbaka för en modernare profil.

Inför Moderaternas partistämma nästa vecka är det nu dags igen.

I går presenterades deras nya logga som ska användas i valrörelsen: ”Nya M - Sveriges arbetarparti”.

– Nu går vi rakt på, vi är Sveriges arbetarparti. Då blir det tydligt vem det är som sätter jobben först. Ska man lyckas med förnyelse måste allt hänga ihop, säger partisekreteraren Kent Persson.

– Vi har också en ny logga som vi tycker är fin och som förhoppningsvis skapar energi runt om i partiet, fortsätter han.

Men partiet hann knappt presentera loggan innan det började storma bland Aftonbladets läsare.

Kritiska kommentarer

På kort tid delades artikeln 1 600 gånger - och i kommentarerna var en överväldigande majoritet kritiska.

”Detta fick vi höra 2006 med, inte sett några nya jobb sen dess”, skriver Aftonbladetläsaren Johan Asp.

I en omröstning på sajten tyckte sent i natt 67 procent av läsarna att M:s byte av logga var: ”Värdelöst, de ­bryr sig inte om arbetarna”.

”Lite löjligt”

Även i det politiska etablissemanget väcker loggan reaktioner.

– Det blir ärligt talat lite löjligt. Men också ganska allvarligt i ett läge när vi har 400 000 arbetslösa och en ungdomsarbetslöshet som är bland de sämsta i Europa. Och när vi ligger på tolfte plats i arbetslöshet i hela EU-området. Att i det läget kalla sig för arbetarparti är ett hårt slag i ansiktet mot de arbetssökande, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LO-ordförande.

Mona Sahlin skriver i ett sms till Aftonbladet:

”Tror väljarna längtar ­efter att partierna ägnar sig åt politik i stället för marknadsföring!”

Palm kritisk

Och Veronica Palm (S) reagerade på den nya loggan Twitter:

”Så moderaterna ägnar sig åt att byta logga igen. Själv ägnar jag mig åt att prata med folk om hur Sverige kan bli bättre”.

Bo Krogvig, pr-konsult och S-veteran, tror att Moderaternas nya profil är en del i arbetet med att skapa ett lugn i partiet inför partistämman.

– De ligger ganska skrynkligt till i opinionsmätningarna. De har de försökt styra upp verksamheten den här veckan och det här är en del av det, säger han.

”Inte förvånande”

Bo Krogvig är inte för­vånad över att M fortsätter kalla sig arbetarparti.

– Det där har de lekt med förut. Det vore ju förvånande om de inte fortsatte att ­leka med det. Men de som läst ­senaste SCB-mätningen ser att M tappar stöd bland ­medlemmar i LO, TCO och SACO, säger han.